ABB accelererar takten i transformeringen – lanserar steg 2 i Next Level-strategin

Kapitalmarknadsdag

• Frigör ytterligare värde genom anpassning av vårt unika erbjudande inom kraft- och automation
  • Den nybildade divisionen Power Grids erbjuder vårt världsledande kunnande inom kraft- och automation till kraftöverförings och distributionsföretag, strategisk översyn av divisionen initierad
  • Den nybildade divisionen Electrification Products kombinerar ledande erbjudanden på marknaden för låg- och mellanspänningsprodukter
  • Fortsatt fokus på lönsam organisk tillväxt kompletterat med värdeskapande förvärv
  • Produktivitetsförbättringar på tjänstemannasidan väntas ge kostnadsbesparingar på 1 miljard dollar från slutet av 2017, utöver redan pågående kostnadsbesparingar
  • 2 miljarder dollar i likvida medel väntas frigöras genom effektivare kapitalhantering fram till slutet av 2017
  • Tillväxtmålet (3-6 procent) anpassas till de nya marknadsförhållandena, övriga finansiella mål bekräftas
  • Aktieåterköpsprogrammet fortsätter

ABB lanserade idag det andra steget i sin Next Level-strategi med en ny organisation på divisionsnivå. Syftet är att driva organisk tillväxt genom att leverera mer kundnytta och ett bättre, mer fokuserat, erbjudande inom kraft och automation. Företaget avser att genomföra kostnadsbesparingar på en miljard dollar, frigöra upp till två miljarder dollar i likvida medel och bli mer aktiva inom värdeskapande förvärv.

”Vi avancerar nu till det andra steget i vår Next Level-strategi”, sade CEO Ulrich Spiesshofer. ”De åtgärder vi tillkännager idag kommer att skapa ytterligare värde för våra kunder genom vårt unika erbjudande inom kraft och automation. Samtidigt kommer vi bli mer kostnadseffektiva, flexibla och snabbare.  Det driver ytterligare på vårt flyttade fokus till högre tillväxt, ökad konkurrenskraft och lägre risknivå. Med dessa åtgärder anpassar vi oss till de snabba förändringarna på marknaden och den ökade globala osäkerheten”.

”I det första steget av Next Level fick vi ABB att återgå till tillväxt och ökad operativ vinst per aktie(EPS)[1], sade Spiesshofer. ”Vi vände utvecklingen inom Power Systems, förenklade organisationen och skapade ett ramverk för att driva en resultatinriktad kultur. Det gör att vi nu är redo för nästa steg”.

Från och med den första januari 2016 kommer ABB att vara organiserat i fyra divisioner. Den nybildade divisionen Power Grids kommer att fokusera på de förändrade behoven för kraftöverförings- och distributionsföretag med ABB:s kompletta erbjudande inom kraft och automation för transmission och distribution levererad från en källa - ’Power and Automation for the Grid’. ABB’s erbjudande till industri och transport och infrastruktur - ’Power and Automation for the site’ - kommer att hanteras av tre divisioner. Den nya divisionen för Electrification Products kombinerar ABB’s ledande verksamhet inom låg- och mellanspänningsprodukter. Divisionerna Discrete Automation and Motion och Process Automation kommer att anpassas ytterligare för att möta kundernas behov av effektivitet. Den nya organisationen innebär att antalet divisioner minskas från fem till fyra.

”Vår nya division inom Power Grids blir nummer ett globalt på att leverera lösningar inom kraft och automation och kommer i framtiden att förse kunder inom kraftöverföring och distribution från ett gemensamt affärsområde”, sade Spiesshofer. ”Vi har tagit initiativ till en strategisk portföljgenomgång av Power Grids divisionen för att avgöra vad som är bäst för att säkerställa långsiktig framgång samt skapa värde för våra kunder och aktieägare.

”Den nya divisionen för Electrification Products kommer att förse våra kunder med ett av marknadens mest heltäckande erbjudanden för låg- och mellanspänningsprodukter och kommer att förse och skapa värde från vårt växande nätverk av partners i världen”, säger han.

ABB kommer att öka tempot i implementering av det tidigare annonserade 1 000-dagars programmen, i syfte att öka produktiviteten på tjänstemannasidan och förbättra kapitalhanteringen. Företaget räknar med att kunna uppnå strukturella kostnadsbesparingar på cirka 1 miljard dollar fram till slutet av 2017, utöver det pågående besparingsprogrammet som syftar till att spara kostnader på 3-5 procent av kostnaden för sålda varor per år. Minskad kapitalbildning förväntas frigöra upp till 2 miljarder dollar fram till slutet av 2017 för investeringar med god avkastning, forskning och utveckling, disciplinerade förvärv och avkastning till aktieägarna. Företagets pågående tvååriga program för återköp av aktier på 4 miljarder dollar fortsätter.

Peter Voser, ordförande i ABB, säger att ”styrelsen är nöjd med ABB’s framsteg för att åstadkomma operativt resultat, hantera komplexiteten i verksamheten och införa en resultatinriktad kultur inom Next Level strategin. I steg två fokuserar vi på att strategiskt förändra verksamheten, leverera starka finansiella resultat och frigöra värde för aktieägarna”.

Next Level steg 2

Implementeringen av Steg 2 i ABB’s Next Level strategi fortsätter genom ABB’s tre fokusområden lönsam tillväxt, kraftfullt genomförande och affärsdrivet samarbete.

Lönsam tillväxt

Organisk tillväxt fortsätter att vara i huvudfokus för ABB’s strävan att påskynda hållbart värdeskapande som är baserat på vår formel PIE (penetrering, innovation och expansion). ABB är väl positionerat på attraktiva marknader – inom energi, infrastruktur, transport och industri - där vi kan kombinera vår ledande portfölj för kraft och automation för att skapa ytterligare mervärde för våra kunder. Marknaden inom dessa segment uppgår till mer än 600 miljarder dollar per år och förväntas att växa med 2,5–4,5 procent per år under perioden 2015 till 2020.

Teknologisk innovation fortsätter att vara en hörnpelare för ABB’s konkurrenskraft och är en avgörande faktor för lönsam organisk tillväxt. Företaget avser att fortsätta att investera 1,5 miljarder dollar per år i forskning och utveckling (FoU), motsvarande närmare 4 procent av omsättningen.

Fokusområden inkluderar miljövänliga lösningar för högeffektiv kraftöverföring med gasisolerade ställverk med dramatiskt lägre påverkan på miljön. Automation and Control Software, som gör att kunderna kan höja produktiviteten och kvaliteten, förblir ett kärnområde inom forskning och utveckling (FoU) tillsammans med webbaserade molnlösningar och digitaliseringen (Internet of Things, Services and People). Företaget är även pionjär inom disruptiva teknologier som artificiell intelligens och 3-D Printing genom samarbeten med innovativa partners och genom att tillhandahålla såddkapital via ABB Technology Ventures.

Som komplement till organisk tillväxt kommer ABB att öka sitt fokus på värdeskapande förvärv och ingå partnerskap för att öka tillväxten i attraktiva segment.

Förändringarna på divisionsnivå möjliggör för ABB att effektivare ta till vara på tillväxtmöjligheter genom en tydligare organisation som tar hänsyn till de specifika marknadsförhållandena.

Power Grid divisionen kommer att fokusera på att möta utmaningarna inom kraft och automationsteknologi som kraftföretagen ställs inför. Hit hör exempelvis integrationen av förnyelsebar energi, elnätens ökade komplexitet, nätautomation och utvecklingen av smarta elnät samt så kallade microgrids. Genom ett brett erbjudande inom transmission och distribution från en samlad enhet kommer ABB att kunna ge bättre kundservice samtidigt som det stöttar målet att växa organiskt. Det skapar även förutsättningar för besparingar och produktivitetsförbättringar för att säkerställa målet för operationell EBITA-marginal.

Den nya divisionen blir världens största leverantör till kunder inom kraftöverföring- och distribution och kommer att bestå av ABB’s AC och DC produkter, elnätsautomation samt företagets verksamhet inom kraftöverföring och högspänd likström. Power Grid divisionen hade 2014 pro forma en omsättning på cirka 12,6 miljarder dollar, ett operativt EBITA på cirka 600 miljoner dollar och en operativ EBITDA marginal om 4,7 procent. Divisionen har cirka 39 000 anställda.

Divisionen för Electrification Products kommer att bestå ABB’s produkter för mellanspänningssystem (medium voltage), säkringar och växlar (breaks & switches), kontrollutrustning, fastighetsprodukter (building products),lågspänninssystem (low voltage) och verksamheten i Thomas & Betts. Divisionen skapar nya tillväxtmöjligheter genom att erbjuda ett av marknadens mest omfattande sortiment av låg- och mellanspänningsprodukter, lösningar och tjänster till en bredare kundgrupp genom flera försäljningskanaler.

Pro forma omsatte Electrification Products 2014 cirka 10,6 miljarder dollar och hade en operationell EBITA på cirka 1.7 miljarder dollar och en operationell EBITA marginal om 16.3 procent. Divisionen har cirka 42 000 anställda.

Divisionen för Process Automation kommer bestå av ABB’s verksamhet inom DCS system (avancerade styrsystem) för kraftgenerering såväl som PLC system (Programmable Logic Controller) innebär att ABB har ett komplett erbjudande inom styrsystem från en samlad enhet.

Kraftfullt genomförande

I steg två av Next Level-strategin avser ABB att minska avståndet i operativ effektivitet jämfört med de bästa i klassen. Arbetet fortsätter mot att utveckla en ledande verksamhetsmodell med affärsprocesser som är fokuserade på kundernas behov, med ersättningarna som är kopplade till resultatet samt skapa en mer resultatorienterad kultur.

Förändringsarbetet bedrivs genom de fokuserade 1 000 dagarsprogrammen för att öka produktiviteten och förbättra kapitalhanteringen för att frigöra resurser för fortsatt tillväxt.

ABB’s produktivitetsprogram syftar till att göra företaget smidigare, snabbare och mera kundfokuserat. Produktivitetsförbättringarna består i rationaliseringar av globala verksamheter, effektivare utnyttjande av regionala service- och huvudkontorsfunktioner samtidigt som affärsenheterna flyttar närmare nyckelmarknaderna. Företaget avser att uppnå löpande kostnadsbesparingar motsvarande 1 miljard dollar per år fram till slutet av 2017. Det ska ske i tillägg till det pågående besparingsprogram för att reducera kostnader motsvarande 3-5 procent av kostnaden för sålda varor per år.

Kostnaden för åtgärdsprogrammet uppskattas till cirka 1,2 miljarder dollar, varav cirka 850-900 miljoner dollar avser omstruktureringskostnader och cirka 350 miljoner är implementeringskostnader. ABB förväntas bokföra 300-600 miljoner dollar under 2015 (preliminärt under det fjärde kvartalet) och cirka 150 -300 miljoner dollar under 2016 och 50-250 miljoner dollar under 2017. Av implementeringskostaden kommer cirka 75 miljoner dollar att tas under 2015, 200 miljoner dollar under 2016 och 75 miljoner dollar under 2017.

Högst prioritet för 1 000-dagarsprogrammet för effektivare rörelsekapitalhantering är att förbättra lagerhanteringen genom hela värdekedjan, från produktdesign till tillverkning och logistik. Åtgärder kommer även tas för att reducera andelen pågående arbeten i stora projekt. Det är företagets ambition att öka lageromsättningshastigheten i linje med branschens riktmärke. Programmet väntas frigöra minst 2 miljarder dollar i rörelsekapital vid slutet av 2017.

Affärsdrivet samarbete

Omorganisationen syftar till att stärka kundfokus och bli effektivare för att stötta och uppnå ABB’s målsättningar för 2015-2020.

För att driva transformeringen kommer följande förändringar genomföras i koncernledningen från och med den 1 januari 2016.

Claudio Facchin, nuvarande chef över divisionen Power Systems, blir ansvarig för den nya Power Grids divisionen.

Tarak Mehta, nuvarande chef för Low Voltage Products-divisionen, blir ansvarig för den nya divisionen för Electrification Products.

Bernhard Juncker, nuvarande chef för Power Products divisionen antar nya ansvarsområden som chef för region Europa och Ordförande för den nyligen skapade arbetsgruppen Divisional Transformation Team.

Veli-Matti Reinikkala, nuvarande chef för region Europa kommer att gå i pension efter 22 år inom företaget.

Kapitallokering

ABB’s principer för kapitalallokering kvarstår med fokus på att 1) finansiera organisk tillväxt, forskning och utveckling (FoU) och investeringar till attraktiv avkastning på investerat kapital (CROI); 2) generera stadig och uthållig utdelning 3) investera i värdeskapande förvärv; och 4) ytterligare återbetalningar till aktieägarna.

”Vi har en stark finansiell grund för att stödja genomförandet av Next Level-strategin med tydliga principer för kapitalallokering med fortsatt disciplin”, sade CFO Eric Elzvik. ”Vårt investeringsprogram finansierar högavkastande investeringar som främjar skiftet av tyngdpunkten, driver produktivitetsförbättringar och understödjer våra 1 000 dagarsprogram. Vi avser att fortsätta att investera närmare 4 procent av omsättningen i forskning och utveckling för att säkerställa innovativt ledarskap och för att stärka våra marknadspositioner.

”Efter det framgångsrika arbetet med att vända Power Systems och integrera våra tidigare förvärv är vi nu redo att allokera mer kapital till värdeskapande förvärv samtidigt som vi fortsätter att leverera avkastning till våra aktieägare genom utdelningar och vårt aktieåterköpsprogram.”

Företaget har återbetalat 3,5 miljarder dollar till aktieägarna sedan kapitalmarknadsdagen 2014, inklusive 1,7 miljarder dollar i skatteeffektiva återbetalningar av kapitalreserver och nominellt aktievärde. ABB fortsätter sitt tidigare annonserade tvååriga aktieåterköpsprogram för motsvarande 4 miljarder dollar. I slutet av augusti hade företaget återköpt cirka 78 miljoner aktier till ett värde av cirka 1,8 miljarder dollar.

Uppdaterade finansiella mål 2015-2020

Företaget anpassar sitt tillväxtmål för 2015-2020 som en konsekvens av ändrade makroekonomiska förväntningar, men ambitionen att växa snabbare än marknaden kvarstår. Målet för den genomsnittliga årliga tillväxten för perioden 2015 till 2020 är nu 3-6 procent* (jämfört med tidigare 4-7 procent). Orsaken till nedjusteringen är de fortsatt väntade låga oljepriser, tecken på avtagande tillväxt i industriproduktionen samt lägre tillväxtförväntningar på utvecklingsmarknader jämfört med 2014.

Företaget bekräftar alla övriga mål för lönsamhet, operativ vinst per aktie (EPS) tillväxt CAGR, konvertering fritt kassaflöde och avkastning på investerat kapital (CROI).

ABB Next Level – Finansiella mål 2015-2020[2]
Omsättningstillväxt [3] 3-6%
Operativt EBITA [4] 11-16%
Vinster per aktie (EPS) tillväxt CAGR [5] 10-15%
Fritt kassaflöde konverterat till nettovinst >90%
CROI % Mid-teens

Utsikter

Ledningen upprepar den bedömning som meddelades i slutet av andra kvartalet.

Mer information

Pressmeddelandet och en presentation från kapitalmarknadsdagen 2015 finns tillgänglig på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats på www.abb.com/investorrelations.

ABB genomför idag ett möte för analytiker och investerare klockan 12:00 CET (11:00 am. GMT +1, 6:00 a.m. EST). De som önskar delta i mötet ska ringa 08 5051 003 1 senast 10 minuter före mötets start. Investerarmötet finns även tillgängligt på ABB’s webbsida och en inspelning kommer att finnas tillgängligt som en podcast en timma efter att mötet har avslutats, denna kommer även att finnas tillgänglig för nedladdning från vår hemsida.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag, industrier samt inom transporter och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Viktigt att notera om framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet inklusive avsnittet ”Uppdaterade finansiella mål 2015-2020” och ”Utsikter” i detta pressmeddelande. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB Ltd. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förväntar”, ”bedömer”, ”räknar med”, ”mål”, ”planer” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger ett antal risker och osäkerheter, varav många utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något eller alla av våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med volatila, globala ekonomiska och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, vår förmåga att hålla samma takt som konkurrenterna och teknisk utveckling, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till US Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Observera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 9 september 2015 vilket är tillgängligt på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

London/Zurich, 9 september 2015

Ulrich Spiesshofer

[1] Operativ tillväxt för vinst per aktie (EPS) baseras på konstanta växelkurser.

[2] För definitioner se ”Supplement Financial Information” under avsnittet ”Capital Markets Day 2015” – ”More information” på www.abb.com/investorrelations

[3] Genomsnittlig årlig tillväxt, över sex år, basår 2014

[4] Målet är baserat på fullårsbasis

[5] CAGR = gaenomsnittlig årlig tillväxttakt. Basår är 2014 och målet baseras på konstanta växelkurser