ABB ansluter ett av världens största solkraftverk till det indiska elnätet

2016-06-13 – Fem ställverk ska ansluta el till det indiska elnätet från ett nytt solkraftverk på 648 megawatt (MW), motsvarande runt 10 procent av Indiens totala solkraftsproduktion.

ABB har framgångsrikt tagit i drift fem ställverk som ska ansluta ett 648 MW starkt solkraftverk i Kamuthi, i den södra indiska delstaten Tamil Nadu, till det nationella elnätet. Ordern tilldelades ABB 2015 av IPP-bolaget (independent power producer) Adani Group och har slutförts enligt tidtabell. Solkraftverket, bestående av fem solcellsanläggningar på en och samma plats, är det största i sitt slag i världen. Hittills är 360 MW anslutet till elnätet och vid full kapacitet kommer anläggningen att stå för nästan 10 procent av landets nuvarande solkraftskapacitet på runt 7 gigawatt (GW).

Projektet bidrar till Indiens vision att nå en kapacitet av 100 GW solkraft 2022, med det övergripande syftet att diversifiera energimixen för att möta den ökande efterfrågan med minimal miljöpåverkan. Som en del av planen har regeringen initierat byggandet av 25 megastora solkraftsprojekt på mellan 500 och 1 000 MW under en period av fem år. Delstatsregeringen i Tamil Nadu driver också en politik som siktar på ytterligare 3 000 MW solkraft.

”Vi är stolta över att kunna stödja Indiens vision om ren energi och satsning på solkraft, vilket visar landets åtagande att verka för hållbar tillväxt”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Det här projektet exemplifierar vår förmåga att kombinera kraft- och automationsteknik för att integrera förnybar energi, en viktig komponent i vår strategi Next Level.”

ABB:s uppdrag omfattar konstruktion, leverans, installation och driftsättning av teknik relaterad till elektrifierings- och automationssystemen. Detta inkluderar två 230 kV och tre 110 kV utomhusställverk för anslutning till det lokala överföringsnätet, med kapacitet att leverera ren el till runt 150 000 hushåll beräknat utifrån landets genomsnittliga elkonsumtion per capita.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef