ABB behåller sin andra plats bland attraktiva arbetsgivare

ABB på andra plats som ideal arbetsgivare bland teknologer i FöretagsBarometern. Teknikföretaget fortsätter att attrahera civilingenjörer.

2014-03-07 -- Då Sveriges teknologstudenter rankar sina framtida ideala arbetsgivare hamnar teknikföretaget ABB på andra plats, endast Google kommer före. Det innebär att ABB befäster sin starka ställning bland teknologstudenter och behåller sin andraplats från förra året.

Resultatet presenterades igår kväll på Universum Awards på Berns Salonger i Stockholm. Detta är Nordens största event inom employer branding (arbetsgivarprofilering). Priset togs emot av ABB:s personaldirektör Åsa Jackson.

Vi är väldigt glada och stolta över utmärkelsen och vill ge unga chansen på riktigt. Vår målsättning är att i framtiden kommer en mycket större del av rekryteringarna till ABB Sverige att göras direkt från universitet och högskolor. Utmärkelsen är ett resultat av ett starkt lagarbete inom ABB där alla tycker att det här är viktigt och att ett ökat antal exjobb och praktikplatser är nyckeln till framgång”, säger Åsa Jackson, personaldirektör för ABB Sverige.

Vi vill göra ännu mer för en ökad mångfald och därför uppskattar vi extra mycket att vi vunnit popularitet bland de kvinnliga studenterna. Sedan ett par år tillbaka arbetar vi med ett program för kvinnliga ingenjörsstudenter som vi tycker sätter ljus på frågan, men vi är inte nöjda - mycket mer kan göras för att öka mångfalden på alla plan”.

ABB tog också, för sjätte året i rad, emot förstapriset som ideal arbetsgivare inom branschen verkstadsindustrin.

Resultaten kommer från Employer Branding-företaget Universums årliga studentundersökning FöretagsBarometern. Undersökningen, som besvarades av cirka 20 000 studenter från Sveriges universitet och högskolor, avslöjar vilka förväntningar studenterna har på sin framtida karriär samt vilka företag som är deras ideala arbetsgivare.

ABB utsåg Årets Teknolog
Under kvällen delades också priset Årets Teknolog ut av ABB:s personaldirektör Åsa Jackson. Årets Teknolog 2014 heter
Signe Åkerblom och läser Hållbar energiteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Förutom äran fick Signe blommor, diplom och ett sommarjobb på ABB:s enhet Substations i Västerås – en unik och eftertraktad möjlighet att få en inblick i vad den framtida yrkesrollen som ingenjör kan innebära. ABB har sedan 2007 delat ut priset Årets Teknolog på Universum Awards.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef