ABB bjuder in universitet över hela världen att söka forskningsstöd

Forskningsstöd till framtidens kraft och automation

2013-07-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, bjuder in universitet och forskningsinstitut över hela världen att söka stöd till lovande forskarstuderanden inom projekt som kombinerar akademisk forskning och industriella applikationer på områdena kraft och automation.

ABB samarbetar sedan tidigare med ett antal akademiska forskarlag över hela världen. Syftet med ABB Research Grant Program är att etablera fler och kompletterande universitetssamarbeten.

”Det här programmet bekräftar ABB:s satsning på en öppen innovationsprocess. Genom att forskare från ABB Corporate Research Centers får arbeta tillsammans med de bästa forskarstuderandena och professorerna från hela världen stödjer ABB en i verklig mening samverkande och miljöanpassad innovationsprocess”, säger Claes Rytoft, tillförordnad Chief Technology Officer för ABB.

Ansökningstiden löper från 2 september till 30 september 2013. De ekonomiska bidragen kommer att beviljas för ett år i taget men programmet är utformat för att finansiera projekt över flera år. Forskningsstöden beräknas ligga på runt 50 000–80 000 dollar per år. Ansvarig forskningsledare eller ansvarig sökanden för projekt bör ha en ställning som professor knuten till ett universitet, en högskola eller ett forskningsinstitut.

Kandidater som beviljas stöd kommer att meddelas 31 oktober 2013 och projektstöden börjar gälla 1 januari 2014. ABB förbehåller sig att ändra alla datum.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ResearchGrantProgram@se.abb.com