ABB breddar sortimentet av snabbladdare med Combined Charging System (CCS)

Nya CCS-snabbladdare kombinerar senaste branschstandard för elbilar med teknik för snabbladdning och stödjer nästa generation elfordon.

2013-02-13 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelar idag att företaget stödjer den nya CCS-standarden (Combined Charging System) för elfordon och utökar sin produktportfölj av snabbladdare med utökad funktionalitet.

De nya laddarna kommer att finnas tillgängliga i Europa under andra kvartalet 2013, inklusive en specialversion med CCS-uttag för bilhandeln. Därefter kommer en riktad lansering att ske i USA under andra halvåret 2013. Det breddade laddarsortimentet från ABB kommer att uppfylla den nya europeiska standarden och därmed förenkla infrastrukturproblematiken och dramatiskt förbättra laddningsmöjligheterna för alla märken av elbilar.

”ABB:s utökade portfölj av laddare, utrustade med molnbaserad anslutningsbarhet, erbjuder en given lösning för ägare av laddningsstationer att enkelt lägga till vilken laddningsstandard som helst – det kan vara CCS eller CHAdeMO – i sitt stationsnät utan höga kostnader för att integrera programvara och testning”, säger Hans Streng, chef för ABB:s verksamhet EV Charging Infrastructure som ingår i divisionen Discrete Automation and Motion. ”Genom att erbjuda en bredare infrastrukturplattform kan kunderna nu anpassa sin befintliga installerade bas av snabbladdare efter hur vanlig den ena eller andra standarden är i en specifik region.”

ABB var först med att visa en fungerande prototypladdare med CCS-standarden vid EV26 i Los Angeles och vid eCarTec i München 2012. ABB:s produktportfölj för segmentet ”charge-and-go” kommer fortsatt att inkludera snabbladdarstationen Terra 51 CHAdeMO, såväl som en 50 kW CCS-laddarstation och en 50 kW multistandard CHAdeMO & CCS-station, vilken även kan fås med uttag för växelström. En version för 20 kW senare i år att lanseras, som antingen har ett CCS-uttag alternativt multistandarduttag, som ett logiskt tillägg till den befintliga 20 kW CHAdeMO-stationen för kontor och handel.

CCS är en global öppen standard som har antagits av ledande biltillverkare i Europa och Nordamerika. De nya CCS snabbladdarna är en del av ett större projekt för att testa interoperabilitetet för nästa generation elfordon och är konstruerade för att väsentligt förbättra körupplevelsen genom att ge förarna av elbilar ökad trygghet vad gäller möjligheter att enkelt kunna ladda bilen. Alla laddarna i portföljen kommer att fortsatt stödjas av ABB:s molnbaserade laddningsplattform som tillåter fjärrstyrning och fjärrövervakning av laddarstationerna och har fungerande gränssnitt mot alla typer av debiterings- och betalsystem eller smarta elnät.

ABB är marknadsledare i Europa på att utveckla och bygga upp landsomfattande nät av laddarstationer. Hittills har företaget hjälpt till att bygga upp en landsomfattande laddningsinfrastruktur i Danmark och Estland.

För mer information och produktbilder, besök www.abb.com/evcharging

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

EV Charging Infrastructure Communications and Marketing
Sue-Lane Wood