ABB bryter ny mark med miljövänlig högspänningsbrytare

ABB lanserar världens första komersiella 72,5 kV CO2 brytare som ersätter SF6 för att minska miljöpåverkan. Produkten tillverkas och har utvecklats hos ABB i Ludvika.

2012-08-30 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserar sin nya generation LTA-brytare med CO2 för luftisolerade högspänningsbrytare från 72,5 kV på Cigrémässan i Paris 27-31 augusti 2012.

Svavelhexafluorid (SF6) har högre klimatpåverkan (GWP) än koldioxid (CO2). Genom att ersätta SF6 med koldioxid som isolerande medium för släckning av ljusbågen, har varje ny 72,5 kV LTA-brytare potential att minska GWP med 10 ton eller 18 procent under hela livscykeln, i förhållande till sin föregångare.

LTA-brytartekniken bygger på samma principer och komponenter som sin SF6-baserade föregångare med utmärkt brytprestanda. Den nya produkten kommer att erbjudas som en konventionell brytare och som frånskiljande brytare (DCB). DCB-konceptet uppfanns av ABB för ett decennium sedan och integrerar den frånskiljande funktionen med brytarfunktionen, vilket undanröjer behovet av en separat frånskiljare. Det ger högre tillgänglighet och tillförlitlighet och samtidigt lägre miljöpåverkan.

”Detta är ännu en milstolpe för ABB:s innovationsförmåga och bekräftar vårt aktiva engagemang för att minska miljöpåverkan”, säger Giandomenico Rivetti, chef för ABB:s verksamhet High Voltage Products inom divisionen Power Products. ”Den här CO2-brytaren är en del av vår strategiska satsning för att utveckla miljöeffektiva högspänningsprodukter med ökad tillförlitlighet.”

SF6 används i stor utsträckning inom elteknisk industri för dielektrisk isolering och för släckning av ljusbågen. Trycksatt SF6 används för säker och tillförlitlig drift av gasisolerade ställverk då den har betydligt högre dielektrisk förmåga än andra isolermedier. Det gör också att brytaren kräver mindre plats och kan installeras i begränsade utrymmen. Hanteringen av gasen är ett problem för kraftbolag och industriella användare då kostnaden för att hantera SF6 på ett regelmässigt sätt är betydande, särskilt när det gäller att ta föråldrade ställverk ur drift.

ABB:s högspänningsbrytare bygger på decennier av teknisk utveckling och erfarenhet avseende hela produktlivscykeln, inklusive aspekter som lägre materialåtgång, lägre resistiva förluster i de högkonduktiva kopparströmbanorna och minskat behov av reservkraftsutrustning. LTA-plattformen är en innovation som tar brytartekniken ett steg framåt genom att erbjuda ett fullgott alternativ till SF6 -brytare.

ABB (www.abb.com) är ledande på kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Products                                                        ABB Sverige
Anders P Hultberg                                                              Pressavdelningen
Produktområdeschef                                                           Tel. 021-32 32 32
Tel: 0240- 78 22 53                                                             press@se.abb.com
anders.p.hultberg@se.abb.com