ABB bygger ny fabrik för Web Inspection Systems i Shanghai

ABB fortsätter sin långsiktiga investeringsstrategi för massa- och pappersindustrin

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelar att företaget flyttar tillverkningen av systemet för ytinspektion av papper, WIS HDI800, till en ny fabrik i Shanghai, Kina. Den nya fabriken, som redan är under uppförande, är en del av den tidigare meddelade flytten av ABB:s system för kvalitetsstyrning, Quality Control System. Verksamheten Web Inspection Systems är för närvarande placerad i Helsingfors och är en del av ABB:s affärsenhet Pulp and Paper inom divisionen Process Automation. Web Inspection Systems används av massa- och pappersindustrin för att inspektera ytan på papperet som produceras. Dessa system kan upptäcka och rapportera många typer av defekter, till exempel hål, fläckar och strimmor i papperet. ABB använder en patenterad metod som bygger på neurala nätverk för att ge papperstillverkarna exakt information om vilka defekter som uppstår och därmed möjlighet att minska kasseringar, spara fiber och sänka energiåtgången. ABB har, genom sin verksamhet ULMA, varit pionjär inom Web Inspection Systems under 40 år. ABB driver en särskild affärsenhet i sin organisation, Pulp and Paper, som arbetar specifikt med automations- och elektrifieringslösningar för massa- och pappersindustri. Investeringen i Shanghai är en fortsättning på företagets satsning att tillhandahålla spjutspetsteknik till sina kunder inom massa- och papperstillverkning. Enligt Roger Bailey, global chef för ABB:s affärsenhet Pulp and Paper, bygger beslutet att integrera tillverkningen av Web Inspection Systems i den nya fabriken för Quality Control Systems i Shanghai på ABB:s strategi att anpassa sin tillverkning till marknaderna utifrån ett globalt perspektiv. ”Mot bakgrund av vår betydande investering i en ny högteknologisk fabrik för Quality Control Systems är överföringen av Web Inspection Systems en logisk följd av det affärsbeslutet.” ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.