ABB bygger ut tillverkningen i Asien med ny ställverksfabrik i Indonesien

2015-10-07 – Ny fabrik för luftisolerade mellanspänningsställverk (AIS) ska möta den ökande efterfrågan på eldistribution

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, inviger idag sin nya tillverkningsenhet för luftisolerade mellanspänningsställverk (AIS) i Tangerang, 25 kilometer från Indonesiens huvudstad Jakarta. Satsningen är en del av företagets 2o miljoner dollars investering i Indonesien som även omfattar en ny fabrik för lågspänningsprodukter i Cibitung, på västra Java, som öppnades förra året.

Indonesien är världens fjärde mest befolkade land och räknas som en av världens mest snabbväxande ekonomier. Ställverken från den nya fabriken ska bidra till en effektiv och tillförlitlig eldistribution och hjälpa till att möta landets ökande elbehov till följd av den snabba urbaniseringen och växande industrin. Fabriken kommer också att tjäna som ett viktigt leveransnav för hela regionen.

”Denna högteknologiska fabrik ska hjälpa oss att möta det växande behovet av eldistribution och understryker ABB:s åtagande i Indonesien och Sydostasien”, säger Bernhard Jucker, global chef för ABB:s division Power Products. ”Investeringen stödjer vår globala geografiska satsning i linje med strategin Next Level för att accelerera hållbart värdeskapande och fokusera på tillväxtmarknader.”

Fabriken på 3 700 m2ska tillverka flera typer av luftisolerade mellanspänningsställverk (AIS), bland annat ABB:s UniSwitch, UniSec, UniGear och UniGear Digital, vilka representerar något av den senaste tekniken på området. Den nya semiautomatiserade fabriken är uppbyggd enligt lean manufacturing och har en produktionskapacitet av 4 000 ställverksfack per år.

ABB har mer än en miljon luftisolerade ställverk installerade i drygt 100 länder, både inom speciellt krävande applikationer såsom offshoreplattformar, LNG-fartyg, kryssningsfartyg samt gruvor och inom bredare områden som tillverkningsindustri, kraftstationer, kraftverk, kemiska fabriker, datacenter, vindkraftverk och stora idrottsarenor.

I ett kraftsystem används ställverk för att styra, skydda och isolera elektrisk utrustning och därigenom säkra en tillförlitlig och säker strömförsörjning. I ställverksprodukter används olika typer av isolering, varav de vanligaste är luft, gas och olja. ABB har mer än 80 års erfarenhet av ställverksteknik och står för flera viktiga innovationer under de senaste årtiondena.

ABB:s affärsenhet Medium Voltage Products förser elnätföretag, industrier och kommersiella anläggningar med säker, tillförlitlig och smart teknik för eldistribution. Det omfattande globala erbjudandet omfattar produkter för elnätsautomation samt utrustning för koppling, begränsning, mätning- och analys, ställverk, modulära stationspaket samt tillhörande servicetjänster.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Michael Schiendorfer, Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel.  41 43 317 7111