ABB Decoded: 900:e utgåvan av ABB:s tekniktidskrift

• I det nya avsnittet av ABB Decoded berättar ABB Reviews chefredaktör Andreas Moglestue om tidskriftens 900:e utgåva
  • Moglestue, som varit chefsredaktör under en längre tid berättar om olika aspekter från tidskriftens historia och talar om vad som står på tur framöver

I det senaste avsnittet av ABB:s teknikfokuserade podd ABB Decoded berättar Andreas Moglestue, chefredaktör för ABB Review, om den 900:e utgåvan av ABB Review och hur den blivit en av de äldsta företagstidskrifterna på marknaden.

Som Moglestue förklarar i podden: ”ABB Review är en vetenskaplig och teknisk tidskrift som för ABB:s kunder belyser vad ABB arbetar med, vilka resultat vi får fram, vilken forskning vi utför och vad vi får tillbaka för de 1 miljard dollar vi investerar varje år i forskning och utveckling.”

Han fortsätter på ämnet forskning och tillägger ”ABB Review och forskning går hand i hand. Det är endast genom att satsa på FoU som vi kan satsa på framtida generationer av produkter och visa att vi som teknikföretag är här för att stanna.”

Moglestue menar att en återblick på tidskriftens historia visar hur ABB utvecklats som företag liksom hur sättet att kommunicera och presentera företaget har förändrats.

Chefredaktören talar också om hur tidskriften har utvecklats från att från början distribueras till säljare för att informera dem om nya produkter till att numera ha en global läsekrets på närmare 40 000 läsare som är intresserade av teknologi. Tidskriften ges ut kvartalsvis på engelska, tyska och kinesiska. ”Idag försöker vi fortfarande att vara trogna tidskriftens vetenskapliga och teknikinriktade rötter, men på ett sätt som blir mer lättillgängligt. Vi vänder oss till samma typ av läsare som den populärvetenskapliga tidskriften Scientific American, personer som inte nödvändigtvis försöker hänga med i alla subtila matematiska bevis utan fascineras av vetenskap och teknologi och vill få en bättre förståelse för dessa ämnen.”

Den senaste utgåvan av ABB Review är tillgänglig för både nedladdning och prenumeration på www.abb.com/abbreview.

ABB Decoded är ABB-koncernens poddserie som omfattar alla aspekter av ABB:s globala teknikverksamhet. Se mer om tidigare avsnitt på den här länken.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 9 februari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson