ABB driftsätter AC-brytare för ultrahög spänning i Indien

Världens kraftfullaste högspänningsbrytare för växelström (AC) har installerats i Indien. Brytaren för rekordhöga 1,2 miljoner volt stödjer landets utveckling av ett elnät för ultrahöga spänningar.

2014-12-02 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har konstruerat, tillverkat, installerat och driftsatt en högspänningsbrytare för 1,200 kilovolt (kV), vilket innebär världsrekord i spänningsnivå för AC-brytare.

När den nya 1 200 kV brytaren är i full drift kommer den att ha kapacitet att ”slå av” eller ”slå på” 10 400 megawatt el – motsvarande tio stora kraftverk eller den kombinerade genomsnittliga årliga belastningen i elnätet i Schweiz och Danmark – inom millisekunder.

Brytaren är placerad vid en statlig testanläggning för 1,200 kV, byggd av Indiens nationella kraftöverföringsbolag Power Grid Corporation of India Limited (PGCIL), vid Bina i delstaten Madhya Pradesh i centrala Indien.

I den högteknologiska hybridmodulen ingår också, utöver högspänningsbrytaren, en gasisolerad frånskiljare, strömtransformatorer samt övervaknings- och diagnostikutrustning. Lösningen kräver endast hälften så stort utrymme som en konventionell, luftisolerad konstruktion. Konfigurationen skyddar också kritiska komponenter från yttre påverkan och gör den mer motståndskraftig mot jordbävningar.

Indien bygger ut sin elproduktion väsentligt för att tillgodose en allt högre efterfrågan. Det i sin tur kräver en effektiv och tillförlitlig infrastruktur för kraftöverföring och distribution så att elen kan levereras säkert och tillförlitligt till konsumenterna. Högre spänningsnivåer tillåter överföring av större mängder el med avsevärt mindre förluster, samtidigt som det spar utrymme och minskar miljöpåverkan. Dessa är några av övervägandena bakom Indiens beslut att utveckla ett kraftöverföringssystem för 1,200 kV.

”ABB har mångåriga meriter i Indien och vi är glada att få fortsätta stödja landets utveckling av ett effektivt och tillförlitligt elnät. Teknik för ultrahög spänning är speciellt lämplig för stora länder, som Indien, där elen ofta måste transporteras långa sträckor från kraftanläggningarna till användarna på effektivast möjliga sätt”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products.

”PGCIL är starkt engagerade i att utveckla ett robust och integrerat nationellt elnät tillsammans med pålitliga tekniska partners som ABB. Den här satsningen tar oss ännu ett steg längre i utvecklingen av vårt ultrahögspända överföringsnät”, säger R N Nayak, ordförande och vd för PGCIL.

I ett kraftsystem används ställverk för att övervaka, skydda och isolera elektrisk utrustning och därigenom säkerställa tillförlitliga elleveranser. ABB har mer än 80 års erfarenhet av effektbrytarteknik och har genom åren stått för flera innovationer på området.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi