ABB driftsätter kraftlänk mellan Sverige och Finland

HVDC-länk stärker elnätet, underlättar elhandel och bidrar till säkrare elförsörjning

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har framgångsrikt tagit i drift en kraftlänk mellan Finland och Sverige. HVDC-länken Fenno-Skan 2 är ett kabelbaserat kraftöverföringssystem för överföring av ytterligare 800 megawatt mellan de två länderna, vilket löser flaskhalsar i den regionala kraftförsörjningen. Fenno-Skan 2 ägs och drivs av Fingrid och Svenska Kraftnät gemensamt.

Installationen inkluderar två omriktarstationer, en i Rauma på den finska sidan och en i Finnböle på den svenska. Styrsystemet i den befintliga länken Fenno-Skan 1 ska också uppgraderas. Den nu driftsatta överföringslänken ska drivas parallellt med Fenno-Skan 1, som ABB levererade 1989, och tillhandahåller en bipolär länk för att stärka kapaciteten för elhandel mellan länderna samt ger en säkrare elförsörjning i regionen. På grund av begränsningar i det omgivande växelströmsnätet ligger omriktarstationerna för Fenno-Skan 1 respektive 2 70 kilometer från varandra. Det problemet övervinns med den senaste tekniken inom styrning och kommunikation i kombination med en innovativ kretsteknik som möjliggör en integrerad bipol trots det geografiska avståndet.

”Förutom att stärka kapaciteten, underlätta elhandel och bidra till säkrare elförsörjning i regionen kommer den nya länken också att förbättra nätstabiliteten”, säger Martin Gross, chef för verksamheten Grid Systems som ingår i ABB:s division Power Systems.

ABB var först med att utveckla HVDC-teknik (överföring av högspänd likström) för mer än 50 år sedan. Företaget är fortfarande världsledande inom denna teknik med mer än 70 HVDC-projekt runt om i världen, med en sammanlagd överföringskapacitet av runt 60 000 megawatt.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Power Systems                                                 ABB Sverige:
Per Eckemark, systemområdeschef HVDC                   Christine Gunnarsson, Presschef
Tel. 0240-78 32 30                                                      Tel: 021-32 32 32
per.eckemark@se.abb.com                                         press@se.abb.com