ABB driftsätter ställverk för över en miljon volt

Ställverk – en nyckelkomponent för säker och tillförlitlig överföring av ultrahögspänd växelström

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har driftsatt ett ställverk som kan hantera spänningsnivåer över en miljon volt (1 100 kV) och når därmed nya höjder avseende spänningsnivåer i världen.

Det gasisolerade ställverket (GIS) för ultrahögspänning har en brytkapacitet på 6 900 megawatt, vilket betyder att det inom millisekunder kan bryta eller sluta ström motsvarande medelförbrukningen i Schweiz, ett land med mer än sju miljoner invånare.

ABB har framgångsrikt konstruerat, testat och driftsatt det gasisolerade ställverket för ett pilotprojekt som lanserades av State Grid Corporation of China 2006 för att påvisa möjligheterna med ultrahögspänd växelströmsöverföring.

Det gasisolerade ställverket är en central komponent i ultrahögspänd växelströmsöverföring som möjliggör transport av enorma mängder elektricitet över mycket långa avstånd med minimala förluster. Tillsammans med teknikpartnern Xian Shiky, en ledande kinesisk ställverkstillverkare som arbetade i nära samverkan med ABB genom hela projektet, slutförde ABB uppdraget på mindre än två år.

”Detta är ett genombrott som kommer att fungera som en måttstock för projekt inom ultrahögspänning. Det är också ännu ett exempel på ABB:s ständiga strävan efter tekniska innovationer och vår hängivenhet till energieffektivitet,” säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products.

State Grid har annonserat planer på att investera mer än 14 miljarder dollar under de närmaste tre till fyra åren för att bygga ut sitt kraftnät för ultrahöga spänningar (UHV). Ultrahögspänd överföring minskar kraftförluster och kräver en smalare ledningsgata än konventionella tekniker. Det är särskilt väl lämpat för länder som Kina, där energikällorna ofta är belägna långt ifrån de områden där elkonsumtionen är som störst.

ABB introducerade gasisolerade ställverk för 50 år sedan. Denna applikationsnivå är det största språnget inom likströmsöverföring avseende kapacitet och effektivitet på över två decennier.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.