ABB driftsätter världens största SVC Light®-installation i Chile

Kraftfull lösning för reaktiv effektkompensering ökar kapaciteten och tillförlitligheten i det befintliga elnätet.

2011-07-25 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har driftsatt världens största SVC Light®-installation i Santiago, i nära samarbete med Transelec, Chiles ledande energiföretag.

SVC Light är ett koncept för reaktiv effektkompensering, bestående i huvudsak av en kraftfull reglerutrustning som använder IGBT-transistorer (insulated-gate bipolar transistors) för att stabilisera nätspänningen, förbättra kraftkvaliteten samt omedelbart fånga upp nätstörningar. IGBT-transistorer är halvledare som bidrar till hög effektivitet och möjlighet till snabb växling i elnät.

Den reaktiva effekten på 65/+140 MVAr gör denna STATCOM-lösning till världens största installation i sitt slag.

Tekniken ingår i ABB:s FACTS-portfölj (Flexible Alternating Current Transmission System) som ökar kapaciteten, säkerheten och flexibiliteten i kraftöverföringssystem och i hög grad bidrar till utvecklingen av smarta elnät.

”Detta är en förstklassig lösning som kommer att hjälpa till att optimera det befintliga överföringsnätet och förbättra nättillförlitligheten genom att stabilisera spänningsnivåerna samt minska riskerna för strömavbrott”, säger Martin Gross, chef för verksamheten Grid Systems som ingår i ABB:s division Power Systems.

Med hjälp av FACTS-teknik kan mer elkraft distribueras till konsumenterna med mindre miljöpåverkan, lägre investeringskostnader och kortare implementeringstider.

Ökad kapacitet i befintliga elnät innebär ett minskat behov av att bygga nya kraftverk eller kraftledningar. Tekniken hjälper också till att lösa spännings- och stabilitetsproblem och bidrar till effektivare kraftöverföring. ABB är globalt ledande inom det växande FACTS-området med cirka 800 installationer i drift eller under konstruktion världen över.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef