ABB dubblar spänningsnivån på specialtransformatorer för vindturbiner

2017-06-29 - Teknikgenombrott ger mer förnybar vindkraft till elkunder i Storbritannien (UK)

ABB presenterade idag sin senaste innovation inom transformatorteknik, en 66 kilovolts (kV) WindSTAR transformator som ryms inne i tornet på en vindturbin. Därmed kan en ny generation av kraftfulla havsbaserade vindkraftverk drivas med en rekordhög spänning av 66 kV, dubbelt så mycket som nuvarande 33 kV. Detta minskar förlusterna betydligt och gör vindkraftssystemet effektivare. Det ger också kostnadsbesparingar och andra fördelar sett över hela livscykeln.

Inledningsvis har ABB framgångsrikt levererat fem nya WindSTAR till MHI Vestas Offshore Wind. Dessa ska installeras i världens första havsbaserade, 66 kV vindkraftpark, the Blyth Offshore Demonstrator (BOD). Den fem turbiner stora parken ligger utanför kusten vid Blyth i Northumberland och är på 41,5 megawatt (MW), tillräckligt för att ge elförsörjning till 34 000 hushåll.

I en uppföljande order ska ABB leverera ytterligare 11 likadana transformatorer som ska användas vid storskaliga vindkraftparker vid the European Offshore Wind Deployment Centre, en pilotanläggning för havsbaserad vindkraft, runt 2,4 kilometer utanför kusten vid Aberdeen Bay. Här byggs en vindkraftpark på 92,4 MW som får kapacitet att täcka det årliga elbehovet hos mer än 78 500 hushåll.

”ABB:s senaste 66 kV WindSTAR transformatorer är ett bevis på vår pionjäranda, innovationsförmåga och starka kundfokus, säger Markus Heimbach, chef för ABB:s verksamhet Transformers inom divisionen Power Grids. ”Vårt teknikgenombrott underlättar för anslutning av ännu mer vindkraft, vilket ger förnybar el till samhället och samtidigt stärker vår ställning som partner i etableringen av ett starkare, smartare och grönare elnät.”

ABB erbjuder ett komplett utbud av kraft- och distributionstransformatorer designade för tillförlitlighet, slitstyrka och effektivitet. ABB är en av världens ledande transformatortillverkare med en portfölj av både oljefyllda transformatorer och torra transformatorer, såväl som tjänster inom komplett livstidsservice inklusive byte av delar och komponenter.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB har verksamhet i över 100 länder och har cirka 132 000 medarbetare. www.abb.com

ABB Power Grids
Harmeet Bawa, kommunikationschef