ABB E-mobility förenklar betalning av elfordonsladdning med förvärv av företaget Vourity

Svensk fintech-startups teknik förenklar betalning vid laddstationer för elfordon

Självbetjäning för flera betalningsalternativ möjlig

ABB E-mobility har förvärvat Vourity med omedelbar verkan

Att leverera lättanvända och sömlösa betalningsalternativ för konsumenter är en av de mest kritiska komponenterna för att påskynda införandet av elfordon (EV). ABB E-mobility har förbättrat sitt kunderbjudande genom förvärvet av Vourity, en svensk start-up med prisbelönt molnbaserad teknik för betalning av elfordonsladdning.

Vouritys teknik förenklar för föraren vid laddstationen och eliminerar behovet av flera telefonappar eller betalningstaggar. Tekniken möjliggör snabb och säker betalning för laddning av elfordon med hjälp av en mängd olika betalningsalternativ, inklusive kreditkort, mobilbetalning och RFID-taggar. Vouritys molnbaserade lösning kan användas via en betalstation eller integreras direkt i laddstationen.

"Det som imponerade mest på oss med Vouritys teknik är hur enkel och lättanvänd den är och det är vad vi strävar efter i våra system, så det är strategiskt perfekt för ABB E-mobility", säger Daniel Alarcon-Rubio, Chief Digital Officer på ABB E-mobility. "Tillskottet av både medarbetare och teknik från Vourity kommer att kraftigt förbättra och påskynda utvecklingen av våra egna system och göra det möjligt för oss att bättre hjälpa våra kunder."

"Vårt mål med Vourity har alltid varit att leverera en sömlös kundupplevelse vid betalningstillfället. När vi nu går från uppstartsfas till full kommersialisering är vi övertygade om att vi som en del av ABB E-mobility kommer att kunna öka vår förmåga att leverera den upplevelsen i stor skala samtidigt som vi fortsätter att utveckla och förbättra vår teknik", säger Hans Nottehed, medgrundare och VD för Vourity.

Tillägget av Vourity tillför ett viktigt element till ABB E-mobilitys teknikomfång, vilket gör det möjligt att integrera sömlösa betalningssystem i sitt kunderbjudande. Förvärvet kommer också att tillföra viktig teknisk expertis till ABB E-mobility, där Vouritys team av Android- och fintech-experter kommer att spela en viktig roll i utvecklingen av det viktiga betalningsområdet för laddning av elfordon.

Om ABB E-mobility

Som en global ledare inom laddningslösningar för elfordon (EV) möjliggör ABB E-mobility en mer hållbar och resurseffektiv mobilitetsframtid. ABB E-mobility är en självklar partner för världens största elfordonstillverkare och rikstäckande nätverksoperatörer inom laddinfrastruktur. Företaget erbjuder den bredaste portföljen av laddningslösningar för elfordon - från smarta laddboxar för hemmet till kraftfulla laddare för framtidens bensinstationer, lösningar för elektrifiering av fordonsflottor och laddning för elbussar och lastbilar. Med ~1 500 medarbetare runt om i världen har ABB E-mobility sålt mer än en miljon EV-laddare på mer än 85 marknader, inklusive över 50 000 DC snabbladdare.

Om Vourity

Vourity är en unikt enkel molnbaserad plattform för obevakade betalningar, försäljning och access. Vårt uppdrag är att förenkla människors vardag, en betalningslösning i taget, samtidigt som vi skapar nya intäktsströmmar och minskar kostnaderna för företag. Oavsett om det handlar om att ge elfordonsägare en lösning för att enkelt betala för laddning överallt utan att behöva ladda ner en miljard appar från olika leverantörer - eller om det är en lösning som ger kunderna 24/7 självbetjäning till produkter eller tjänster som annars skulle kräva personal - Vourity har en kostnadseffektiv och användarvänlig lösning för att stärka användarupplevelsen och minska konsumentbarriärerna.

Christine Gunnarsson
Presschef