ABB E-mobility stödjer Scania globalt med laddningslösningar för elfordon

• ABB E-mobility tecknar globalt ramavtal med Scania för att leverera hela sin portfölj av DC-laddningslösninga
  • Avtalet bygger på ett långvarigt partnerskap mellan de två företagen och innebär att ABB E-mobility kommer att stödja Scania i deras kunderbjudande
  • ABB E-mobilitys portfölj gör det möjligt för Scania att erbjuda en komplett lösning för kunder som elektrifierar sin fordonsflotta - genom att leverera både fordon, laddare, service och mjukvara

ABB E-mobility och Scania tar sitt samarbete till nästa nivå genom att teckna ett globalt ramavtal. Avtalet gör det möjligt för Scania att bli en helhetsleverantör för sina kunder och erbjuda en skräddarsydd laddningslösning tillsammans med elfordon. Scania kommer att förse både sitt eget nätverk och sina kunder med ABB E-mobilitys teknik och lösningar för DC-snabbladdning, inklusive Terra 360, en av världens snabbaste allt-i-ett-laddare för elfordon.

"Samarbetet med ABB E-mobility gör det möjligt för oss att bygga vidare på det momentum vi ser för eldrivna transporter, och det stöder vårt mål att vid 2030 årligen sälja 50 procent eldrivna fordon. Vi värdesätter ABB E-mobilitys globala täckning och lokala närvaro samt deras breda portfölj av högkvalitativa laddningslösningar och service", säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.

ABB E-mobility kommer att förse Scania med sitt breda utbud av DC-laddningslösningar för depåladdning, destinationsladdning och offentlig laddning - från 24 kW upp till 600 kW. Båda företagen har åtagit sig att möjliggöra en framtid med nollutsläpp från transporter och ta ledningen i utvecklingen av morgondagens teknik redan idag. Ramavtalet stärker samarbetet både på global och lokal nivå, och når Scanias kunder på deras hemmamarknad.

"Vi är mycket glada över att kunna hjälpa Scania att erbjuda sina kunder rätt laddningslösning. Med tillgång till hela bredden av vår DC-laddningsportfölj säkerställer vi att Scania kan välja den mest lämpliga lösningen för varje fall, vilket hjälper deras kunder att framgångsrikt övergå till eldrift", säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB E-mobility i Sverige.

Tidigare i år annonserade ABB E-mobility och Scania att de genomfört ett framgångsrikt första test i utvecklingen av ett megawattladdningssystem (MCS). Testerna är en milstolpe i utvecklingen av en effektiv laddningslösning med mycket hög effekt - en teknik som kan halvera laddningstiden för tunga fordon.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 1 november 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

Om ABB E-mobility

Som en global ledare inom laddningslösningar för elfordon (EV) möjliggör ABB E-mobility en mer hållbar och resurseffektiv mobilitetsframtid. ABB E-mobility är en självklar partner för världens största elfordonstillverkare och rikstäckande nätverksoperatörer inom laddinfrastruktur. Företaget erbjuder den bredaste portföljen av laddningslösningar för elfordon - från smarta laddboxar för hemmet till kraftfulla laddare för framtidens bensinstationer, lösningar för elektrifiering av fordonsflottor och laddning för elbussar och lastbilar. Med ~1 500 medarbetare runt om i världen har ABB E-mobility sålt mer än en miljon EV-laddare på mer än 85 marknader, inklusive över 50 000 DC snabbladdare. https://e-mobility.abb.com

ABB Sverige