ABB E-mobilitys kapitalmarknadsdag 2022: att möjliggöra en hållbar framtid

• En genomsnittlig årlig tillväxttakt på cirka 60 procent 2017–2021
  • Mål om en intäktstillväxt på 40-45 procent för helåret 2022
  • Finansiering för sammanslagningar, förvärv och organisk tillväxt
  • Mål om en operativ EBITA-marginal på 15-20 procent på medellång sikt
  • Michael Halbherr har utsetts till ordförande

Idag torsdag 10 februari från kl. 14.00 håller ABB E-mobility sin kapitalmarknadsdag. Frank Mühlon, vd, och Alex Hall, CFO för ABB:s division E-mobility, kommer tillsammans med andra medlemmar i den globala ledningsgruppen att ge en inblick i produkterbjudandet, inklusive laddprodukter för elfordon, digitala tjänster och avancerade lösningar för energi- och elfordonshantering, liksom tillväxtstrategin.

”Vi är en ledare när det gäller att bygga en framtid med nollutsläpp och smarta och tillförlitliga laddlösningar för elfordon. Vi är perfekt anpassade till de rådande trenderna inom e-mobilitet och ser mängder av marknadsmöjligheter som drivs av den globala agendan för elektrifiering och digitalisering bland länder, företag och individer”, säger Mühlon.

Enligt externa estimat[1] förväntas omkring 130 miljoner nya elfordon rulla ut på vägarna på viktiga marknader[2] mellan 2021 och 2030, samtidigt som det krävs cirka 590 miljarder dollar i investeringar i infrastrukturen för elfordonsladdning mellan 2021 och 2040 för att klara de globala utsläppsmålen.

ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden 2010 och är idag en världsledare inom laddlösningar för elfordon. Företaget har sålt mer än 680 000 elfordonsladdare på fler än 85 marknader: över 30 000 DC-snabbladdare och 650 000 AC-laddare. ABB har en portfölj med allt från laddlösningar till elbilar, kollektivtrafikfordon och tunga lastbilar, till programvara och tjänster med olika nätverkslösningar för B2B och B2C, samt plattformar för flotthantering.

De senaste fyra åren uppnådde ABB:s division E-mobility en årlig tillväxttakt (CAGR) för intäkterna på cirka 60 procent, drivet av en ökad ordertillväxt inom alla kundsegment och strategiska förvärv på utvalda geografiska områden. Hittills i år har ABB tillkännagett förvärvet av en majoritetsandel i InCharge Energy, ett nordamerikanskt företag med kommersiella laddinfrastrukturlösningar för elfordon, och ökat sin redan befintliga majoritetsandel i Chargedot, en ledande kinesisk leverantör av e-mobilitetslösningar.

Företaget siktar på en intäktstillväxt på 40–45 procent 2022 efter att ha uppnått intäkter på 323 miljoner dollar 2021, stöttat av en betydande orderingång och medföljande orderstock. På medellång sikt förväntar sig ABB att intäkterna ska prestera bättre än marknaden genom att växa 25–30 procent per år. För att stötta den pågående tillväxten har företaget ett finansieringsbehov på cirka 750 miljoner dollar för att finansiera förvärv och investeringar i organisk tillväxt.

I termer av lönsamhet förväntar sig divisionen en operativ EBITDA-marginal nära break-even 2022, då fokus kvarstår på tunga investeringar i tillväxt. På medellång sikt riktar företaget in sig på en operativ EBITDA-marginal på 15–20 procent drivet av en operativ hävstång, liksom en annorlunda portföljmix i och med att företagets mjukvarulösningar och digitala tjänsteerbjudanden växer.

ABB:s division E-mobility siktar på att gå från en verksamhet med fokus på hårdvara, till en balans mellan mjukvara och digitala tjänster, där man erbjuder kunderna tillgång till fullt integrerade, kompletta plattformar med målet att säkerställa högre bruttomarginaler och återkommande intäkter.

Digitala lösningar möjliggör för kunder att på ett effektivt sätt kunna upprätthålla och hantera ett laddnätverk. Samtidigt hjälper avancerade lösningar för energi- och flottladdningshantering kunderna att optimera prestanda för både laddare och deras elfordon, samtidigt som det kan ge lägre ägandekostnader. Förra året lanserade ABB:s digitala e-mobilitetssatsning PANION, tillsammans med Amazon Web Services (AWS), testfasen av den första samutvecklade, molnbaserade lösningen som utformats för realtidshantering av elfordonsflottor och laddinfrastruktur.

ABB har varit en av de första att gå i bräschen med innovationer till marknaden för elfordonsladdning, inklusive vätskekylning av kablar till högeffektsladdare, dubbelriktad laddning med frekvenshållningsreserv, som innebär att förare kan exportera tillbaka överskottsel till elnätet, liksom lanseringen av Terra 360 – världens snabbaste elfordonsladdare.

Sedan 2017 har ABB investerat 256 miljoner dollar i e-mobilitetsverksamheten. Dess innovationskultur drivs av över 350 FoU-experter som ingår i en total arbetskraft om cirka 1 000 medarbetare. De fem produktionsnaven finns i USA, Kina, Polen, Ungern och Italien – den största anläggningen, som kommer att vara i full drift i mitten av 2022. Dessutom finns det åtta FoU-anläggningar runt om i världen och över 350 beviljade patent.

Två spännande projekt är för tillfället under utveckling, däribland att stötta elektrifiering av lastbilar med lång räckvidd genom att ta fram ett nytt standardiserat megawatt-laddsystem (MCS) som ska ha stöd för upp till 3 MW. De första systemen har redan sålts till ledande OEM-företag för lastbilar. ABB utvecklar också en dedikerad vätskekyld laddare för den kinesiska marknaden med dynamisk lastallokering och upp till fyra behållare, vilket möjliggör en laddhastighet på upp till 200 km räckvidd på fem minuter.

Som en del av strategin att finansiera framtida tillväxt har en separat juridisk enhet bildats för denna verksamhet – ABB E-mobility Holding AG – där Michael Halbherr (57) har utsetts till ordförande. Halbherr är schweizisk medborgare och inledde sin karriär vid Boston Consulting Group. Han har varit vd för gate5, en pionjär inom mobila kartor och navigering, som förvärvades av Nokia. Han blev då en del av Nokias ledningsgrupp och drev deras affärsenhet Services. Därefter var han vd på HERE Technologies, som senare såldes till ett konsortium av tyska fordonsföretag för att utgöra grunden till revolutionen för autonom körning. Han är för närvarande grundare, investerare och styrelseledamot i flera nystartade teknikföretag, samt styrelseledamot i Vontobel Holding och Zurich Insurance Group of Switzerland.

Till redaktören: En länk till presentationen för kapitalmarknadsdagen finns på webbplatsen för ABB Investor Relations från kl. 14.00.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller s.k. framåtsyftande information och uttalanden som bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förutser”, ”förväntar”, ”räknar med”, ”uppskattar”, ”planer”, ”mål”, ” siktar på” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål eller förväntade transaktioner. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med covid-19-pandemin, fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias. Föregående lista över faktorer är inte uttömmande och alltför stor vikt ska inte läggas vid något framåtblickande uttalande, inklusive prognoser, som enbart kan hänföras till det datum då det utfärdades.

Viktigt att notera angående finansiell information

Viss finansiell information om ABB E-mobility för åren 2019, 2020 och 2021, som presenterats häri, har tagits fram i enlighet med U.S. GAAP, är i utkastform och är fortfarande föremål för ändringar och slutförande. Sådan finansiell information har tagits fram på kombinerad avknoppningsbasis från de konsoliderade finansiella uttalandena från ABB Ltd. och är därför inte nödvändigtvis representativa för tidigare resultat. Vissa finansiella data som ingår i detta pressmeddelande utgörs av siffror som följer non-U.S. GAAP finansiella åtgärder. Dessa non-U.S. GAAP finansiella åtgärder är kanske inte jämförbara med åtgärder med liknande beteckningar som presenterats av andra företag, och de ska inte heller anses vara något alternativ till andra finansiella åtgärder som fastställts enligt U.S. GAAP. Du uppmanas att inte lägga alltför stor vikt vid några non-U.S. GAAP finansiella åtgärder och nyckeltal som ingår häri. Den finansiella informationen häri har inte heller reviderats, bekräftats eller på annat sätt medtagits i någon rapport av fristående revisor och därför kan faktiska data skilja sig, också väsentligt, från de data som anges häri.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 10 februari 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1] Roland Berger och Bloomberg New Energy Outlook (BNEF)

[2] 18 kärnländer för ABB E-mobility (Belgien, Kanada, Kina, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Indien, Japan, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien, USA)

ABB Sverige

Christine Gunnarsson