ABB erbjuder arabiska toppstudenter från Förenade Arabemiraten universitetsstipendium i Sverige

Det nya ABB-programmet syftar till att hjälpa elektroingenjörsstuderande studenter från Förenade Arabemiraten att få praktisk och teoretisk kunskap, samt branschspecifik erfarenhet inför deras inträde på arbetsmarknaden.

ABB, det ledande företaget inom kraft- och automationsteknik, kommer i samarbete med Exportrådet att erbjuda toppstudenter från Förenade Arabemiraten (FAE) stipendium för att möta det växande behovet av ingenjörer i FAE.

Det nya ABB-programmet är ett tvåårigt Mastersprogram med kontinuerlig antagning av två studenter per år. Studenterna kommer att fullfölja sina pågående studier på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

De första studenterna kommer att påbörja Masterprogrammet i september 2011. Stipendiet kommer att täcka alla utgifter inklusive boende, resor, försäkring, skolavgift, litteratur och fritid. Studenterna kommer också att få praktisk träning på ABB:s anläggningar i Sverige.

”Detta stipendium kommer att ge blivande ingenjörer från FAE en unik möjlighet att utveckla sin kunskap och skaffa sig erfarenhet inom industrin i en helt ny miljö.” säger Jana Vasickova, HR-chef för ABB i FAE. ”I FAE finns en stor efterfrågan på kvalificerade emiratiska ingenjörer i alla industrisektorer. Programmet kommer att säkerställa att lovande studenter har de kunskaper och den erfarenhet som krävs för att lyckas inom industrin, samt lägga grunden för dessa att kunna bidra till landets tillväxt på lång sikt”.

Vasickova tillägger, “Vi på ABB känner oss stolta över den tillväxt vi har haft i Mellanöstern och detta program är vår möjlighet att ge någonting tillbaka till det lokala samhället".

Detta är andra gången Exportrådet samarbetar med ABB rörande ett stipendieprogram med målet att främja lokal kunskapsutveckling. Exportrådet startade ett liknande samarbete tillsammans med ABB i Saudiarabien under 2008, där saudiska elektroingenjörsstudenter erbjöds ett stipendieprogram till ett av de ledande tekniska universiteten i Sverige.

"Vi är glada över samarbetet med ABB och att vi ges möjligheten att ta del av deras CSR-initiativ i regionen" säger Mats Paulson, Chef för Exportrådets kontor i Mellanöstern. "Vi hoppas att detta stipendieprogram kommer att utvecklas och spridas till nyckelländer i Mellanöstern. Det kommer att hjälpa unga och talangfulla studenter i regionen att utveckla sina färdigheter för att kunna axla rollen som framtida ledare".

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

Om Exportrådet

Exportrådet gör det enklare för svenska företag att växa internationellt. Med information, strategisk rådgivning och handfast hjälp på plats gör vi din utlandssatsning möjlig - snabbare och enklare.

Vi finns på plats med svenska och utländska konsulter på närmare 60 marknader och vi ser till att affären genomförs. Vi kan marknaden, språket, kulturen, lagarna. Vi känner till problemen och vi har lösningarna.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige
Christine Gunnarsson