ABB ersätter HVDC-länk i USA

Ny länk med delar levererade från ABB Sverige ersätter HVDC-ledningen Oklaunion i Texas för att stärka nättillförlitligheten och underlätta effektiv kraftöverföring

2014-08-01 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har med framgång driftsatt en ny HVDC-länk för American Electric Power (AEP) genom att ersätta den 30 år gamla back-to-back HVDC-stationen Oklaunion i Texas, USA. Stationen är en integrerad del av HVDC-länken Oklaunion – en asynkron sammankoppling mellan elnäten i Texas (ERCOT) och Oklahoma (SPP).

Projektet har omfattat konstruktion, leverans, installation och driftsättning av ett back-to-back HVDC-system med en överföringskapacitet av 220 megawatt (MW) i vardera riktningen. Det nya systemet har en ”black start-funktion” som säkerställer snabb återställning av nätet i händelse av strömavbrott genom att använda kraft från den andra änden av länken.

Andra huvudkomponenter i den nyckelfärdiga leveransen har varit strömriktarventiler, krafttransformatorer samt ABB:s avancerade kontrollsystem MACH som bidrar till att uppfylla de hårda kraven på systemprestanda. HVDC- ventilerna, kontrollsystemet och filter har levererats från ABB Sverige.

”I tillägg till att stärka nättillförlitligheten och stabiliteten i kraftflödet gör vår HVDC-lösning det möjligt att effektivt överföra kraft genom denna viktiga elnätsförbindelse”, säger Hanspeter Faessler, chef för ABB:s verksamhet Grid Systems i divisionen Power Systems. ”ABB:s globala erfarenhet och expertis inom området bidrog till att vi kunde leverera den här länken på 22 månader och för att minimera avbrottstiden för användarna behölls den gamla omriktarstationen i drift under byggtiden.”

ABB utvecklade HVDC-tekniken för 60 år sedan och har levererat runt 90 HVDC-projekt med en sammanlagd överföringskapacitet på mer än 95 000 MW, vilket står för runt hälften av den globala installerade basen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef