ABB får beställning till bilindustrin i Kina

ABB får beställning till bilindustrin i Kina ABB i Olofström ska leverera robotar och produktionsutrustning värda totalt 53 miljoner kronor 2003-01-21 - ABB i Olofström har fått en beställning från en biltillverkare i norra Kina på pressautomationssystem. För pressautomation används industrirobotar utrustade med olika verktyg för plåtbearbetning. Ordern är värd cirka 40 miljoner kronor och leveransen sker i slutet av sommaren. För tre år sedan levererade ABB en i stort sett identisk produktionslina till samma kund. "Beställningen är inte bara ett bevis på vår tekniska kompetens utan visar vikten av vår omfattande lokala närvaro i Kina," säger Sven-Uno Robertsson, ansvarig för pressautomation på ABB i Olofström. Utöver beställningen till Kina har ABB:s enhet Body-in-White i Olofström nyligen fått tre andra mindre beställningar, bland annat utrustning för automatisk limning och montering av vindrutor på lastbilar från en av våra svenska lastvagnstillverkare. I början på månaden kom en beställning på utrustning för tillverkning av chassidetaljer från en annan svensk biltillverkare. Projektet ska genomföras tillsammans med ABB i Laxå som bidrar med celler för bågsvetsning. "Att ABB valdes som leverantör av svetsutrustning är ytterligare ett bevis på vår ledande ställning inom tillverkningsutrustning för fordonsindustrin," säger Kenneth Jonsson, chef för Body-in-White i Olofström. Det tredje projektet kom från lite oväntat håll, nämligen en kund som tillverkar plåtskåp. "De kunskaper om automatiserad produktion som har erhållits inom fordonsindustrin är lätt överförbara till annan tillverkande industri," säger Sven-Åke Kieninger, ansvarig säljare. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 146 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information kontakta: ABB Automation Technologies ABB Automation Technologies Body-in-White Press Automation Kenneth Jonsson Sven-Uno Robertsson Tel: 0454-751438 Tel: 0454-751472 Lars Andersson Tel: 0454-0454-751427 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/21/20030121BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/21/20030121BIT00040/wkr0002.pdf