ABB får beställning värd 80 MUSD till oljeplattform i Nordsjön

ABB får beställning värd 80 MUSD till oljeplattform i Nordsjön Två enheter installeras för att öka oljeproduktionen och starta exporten av gas 2002-11-12 - ABB har fått en beställning över tre år värd 80 MUSD från Norsk Hydro. ABB ska konstruera, bygga och installera två stora enheter på oljeplattformen Visund i Nordsjön. Den ena innehåller utrustning för att öka gasinsprutningshastigheten och öka oljeproduktionen. Den andra enheten gör det möjligt att exportera gas från plattformen som ligger 120 kilometer från Norges västkust. ABB kommer också att stå för projektledningen. "Längre åtaganden av den här typen visar på ett växande förtroende hos kunderna för vår teknologi och erfarenhet inom detta område", säger Erik Fougner, senior vice president och ansvarig för ABB:s verksamhet inom olja, gas och petrokemi. "Att bygga stora enheter med komplexa modifieringar till havs har blivit en av våra specialiteter". Arbetet med beställningen startar omgående och ska vara färdigt under 2005 när de två enheterna, som väger 670 respektive 300 ton, är installerade på Visundplattformen. ABB byggde plattformen till Norsk Hydro 1999. ABB:s division olja, gas och petrokemi har vunnit ett antal stora beställningar under de senaste månaderna. Bland annat en beställning värd 987 MUSD till ryska Fjärran Östern och en beställning på ett undervattensystem till Barents Hav värd 180 MUSD. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 146 000 medarbetare runt om i världen. För mer information kontakta: Media Relations: Investor Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Wolfram Eberhart Sweden: Tel: +46 21 325 719 Tel: +41 43 317 6512 USA: Tel +1 203 750 7743 Fax: +41 43 317 7598 Investor.relations@ch.abb.com media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00700/wkr0002.pdf