ABB får order i Kina värd 17 miljoner dollar

ABB får order i Kina värd 17 miljoner dollar Kontrakt på styrsystem och ställverk för värmekraftverket Jiaxing II. 2002-01-30 - ABB, ledande inom kraft- och automationsteknik, har fått två order till ett sammanlagt värde på 17 miljoner dollar från Kina. Man ska leverera ställverk och styrutrustning för Jiaxing II, ett koleldat värmekraftverk på 2 400-megawatt som nu uppförs i kustprovinsen Zhejiang i sydöstra Kina. Ställverkskontraktet som är värt 11 miljoner dollar skrevs med Zhejiang Provincial Electric Power Equipment & Materials Supply Company för kraftbolaget Zhejiang Jiahua Electric Power Company, och omfattar konstruktion, tillverkning, leverans, installation och idriftsättning av ett 500 kV Power IT gasisolerat ställverk av typen ELK-3 med nio fack för brytare. Installationen kommer att utgöra en del av det system som ska överföra elektricitet från det koleldade 4 × 600-megawatts kraftverket till det östkinesiska kraftnätet via två 500 kV-ledningar. Kontraktet på styrsystemet är värt 6 miljoner dollar och har skrivits med entreprenörföretaget Zhejiang Electric Construction Corporation för kraftbolagets räkning. Det omfattar konstruktion, tillverkning, leverans och tjänster för styrsystem för fyra kinatillverkade pannor samt hjälputrustning plus ett balance-of-plant-system som bygger på ABB:s Symphony-teknik för distribuerad styrning. Enligt projektplanen ska den första enheten i kraftverket vara klar för kommersiell drift i början av 2004. Detta är ABB:s tredje och fjärde kontrakt på senare tid i fas 2 av byggandet av kraftverket Jiaxing och understryker ABB:s starka ställning på kraftverkssidan i Kina. I september 2001 fick ABB Chongqing Transformer Co. Ltd. kontrakt på leverans av fyra grupper av 500 kV/720 MVA transformatorer med en total kapacitet på 2 880 MVA. I juni 2002 fick ABB Xiamen Low Voltage Equipment Co. Ltd. uppdraget att leverera 538 lågspänningsbrytare till Jiaxing II. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernen verkar i mer än 100 länder och har ungefär 146 000 medarbetare runt om i världen. ABB i Kina har över 6 000 medarbetare fördelade på 27 enheter och försäljningskontor i 23 större städer. För mer information kontakta: ABB Power Technologies, Sverige: Anders Sörman Tel: +46 240 78 27 01 Fax: : +46 240 78 20 09 Anders.sorman@se.abb.com ABB Power Technologies Klaus Treichel Tel: +41 43 317 4536 Fax: : +41 43 317 45 38 Klaus.treichel@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/30/20030130BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/30/20030130BIT00420/wkr0002.pdf