ABB får order på ytterligare kvalitetssystem till Vida Paper

Förbättrar kvaliteten och produktiviteten på Lessebo Bruk

2011-01-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning på ytterligare kvalitets- och effektivitetsförbättrande system till Vida Paper; Lessebo Bruk. Det nya systemet kommer att modernisera all automation på den tredje och sista pappersmaskinen, PM3, och därmed förbättra produktivitet och kvaliteten ytterligare.

Vida Paper producerar finpapper till en marknad där det ställs höga krav på kvalitet och service. Redan 2009 bestämde sig ledningen på Vida Paper för att ersätta de befintliga systemen på PM1 och PM2 med ny modern utrustning för att kunna producera så effektivt som möjligt och att kunna kvalitetssäkra papperet för sina kunder.

Investeringen har inneburit stora produktionsförbättringar, med bland annat en 35-procentig förbättring vid färgomställningar genom att tiderna förkortats väsentligt, och att mängden kasserat papper vid byte har minskat från 2,5 ton till 1 ton.

”De stora förbättringarna har gjort att vi nu valt att även investera i nytt system för PM3. Vi ser att de beräkningar vi gjorde på återbetald investering i det förra projektet levde upp till förväntningarna, och det gör att vi nu vill gå vidare med nytt system även på PM3, säger Jan Fjeldså, VD Vida Paper

ABB kommer att ersätta det gamla kvalitetssystemet med ett QCS system baserat på 800xA med den nya mätramen Network Platform. Systemet innehåller funktioner för att hantera och styra de pappersegenskaper som är viktiga för Lessebo, som ytvikt, fukthalt, tjocklek, färg, formation och askhalt. Leveransen inkluderar även Induction xP, ett ställdon för att styra tjockleksprofilen.

Systemet kommer att integreras med det automationssystem 800xA som levererades i samband med den tidigare ordern för PM1 och PM2.  Det innebär att man kommer att få en enhetlig systemstruktur och operatörsmiljö på hela pappersbruket.

Installation av QCS-systemen kommer att ske under driftstoppet i sommar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.

För mer info kontakta:

ABB Process Automation