ABB får order värd 30 miljoner dollar på att stärka kraftinfrastrukturen i Bangladesh

Fyra nya 132 kV elkraftsanläggningar och utbyggnad av sex befintliga elkraftsanläggningar ska öka överföringskapaciteten och stärka elförsörjningen

2014-09-29 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 30 miljoner dollar på fyra nya nyckelfärdiga elkraftsanläggningar och utbyggnad av sex befintliga för att möta det växande behovet av el i Bangladesh. Beställare är landets ledande kraftbolag Power Grid Company of Bangladesh Limited (PGCB).

De fyra nya 132/33kV elkraftsanläggningarna ska byggas i Rangamati, Khagrachori, Bianbazar och Sunamganj. Därutöver ska sex befintliga elkraftsanläggningar byggas ut. Satsningen är en del av ett pågående program för att öka och effektivisera landets kraftinfrastruktur genom att uppgradera systemen för kraftgenerering, överföring och distribution och därmed öka kapaciteten, effektiviteten och tillförlitligheten samt minska miljöpåverkan.

Genom programmet beräknas 450 000 hushåll få ny elanslutning samtidigt som de årliga oldioxidutsläppen väntas minska med nästan 2,5 miljoner ton.

ABB:s uppdrag omfattar konstruktion, leverans, installation och driftsättning av elkraftsanläggningarna. I leveransen ingår nyckelkomponenter som krafttransformatorer, hög- och mellanspänningsställverk, styr- och övervakningsutrustning samt stationsautomation som uppfyller den öppna globala kommunikationsstandarden IEC 61850.

”Dessa elkraftsanläggningar kommer att öka överföringskapaciteten och leverera mer elkraft för att möta det växande elbehovet. De kommer också att stärka nättillförlitligheten”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi är glada att kunna hjälpa Bangladesh att stärka sin kraftinfrastruktur och att stödja landets ekonomiska och sociala utveckling.”

”Vi är glada att samarbeta med ABB i vårt arbete att investera i landets kraftinfrastruktur för framtiden, och vi hoppas dra nytta av ABB:s ledande teknik”, säger Masum-Al-Beruni, vd för PGCB.

ABB har tidigare genomfört ett antal projekt för PGCB i Bangladesh, inklusive ett 230kV ställverk, ett antal 132/33kV och 230/132kV elkraftsanläggningar samt en nu pågående leverans av ett 230kV elkraftsanläggning i Bibiyana.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Läs mer om Indian subcontinent http://new.abb.com/indian-subcontinent

Läs mer om ABB:s elkraftsansläggningsserbjudanden http://new.abb.com/substations

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi