ABB får ställverkorder till Svenska Kraftnäts stationsförnyelse värd 140 miljoner kronor

ABB-teknik möjliggör anslutning av förnybara energikällor

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem två order från Svenska Kraftnät på ett nytt 400kV ställverk i Storfinnforsen i Ångermanland. Det totala ordervärdet är 140 miljoner kronor. ”Vi är mycket glada över den här ordern som innebär att vi återigen får förtroendet från Svenska Kraftnät när det gäller förnyelsen av en stor och viktig knutpunkt i det svenska stamnätet”, säger Max Elvelo, kundansvarig säljare inom ABB. Det nya högspänningsställverket ska ersätta en äldre anläggning från 1950-talet och ingår i Svenska Kraftnäts pågående uppgradering av stamnätet. Syftet är att möta både dagens och framtidens krav på hög tillgänglighet och säkerhet. Ställverket ska levereras som en nyckelfärdig anläggning och i beställningen ingår bland annat mark- och byggnadsarbeten, samlingsskenor, kontrollanläggning samt 15 frånskiljande brytare av typ Combined. Kontraktet innehåller dessutom optioner på utbyggnad med ytterligare två dubbelbrytarfack. Förnyelsen av ställverket i Storfinnforsen innebär också att anläggningen kommer att vara förberedd för de vindkraftparker som det nu planeras för i området. Enligt dessa planer så ska energiproduktionen från vindkraftparkerna matas in på stamnätet vid Storfinnforsen. ”Det känns mycket bra att med ABB:s högspänningsteknik kunna bidra både till en högre tillgänglighet i stamnätet och möjliggöra anslutning av förnybara energikällor”, säger Max Elvelo. Arbetet med leveranserna har redan påbörjats och driftstarten av det nya ställverket i Storfinnforsen är planerad till hösten 2011. Därefter ska det gamla ställverket rivas och skrotas. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.