ABB firar banbrytande kraftteknik – ett decennium med DCB (Disconnecting Circuit Breakers)

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, firar idag ett decennium med den tekniska lösningen DCB (Disconnecting Circuit Breaker), frånskiljande brytare, en teknisk innovation som innebar nya möjligheter att konstruera transformatorstationer och öka nätstabiliteten.

Produkten utvecklas, tillverkas och säljs från ABB:s verksamhet för högspända brytare i Ludvika.

På 1990-talet diskuterade svenska energibolag möjligheten att kombinera traditionella brytare och frånskiljare i en enda enhet, en lösning som kom att kallas DCB. ABB utvecklade och testade konceptet och år 2000 gjordes den första installationen i den svenska 245kV-transformatorstationen Untra, ägd av Svenska Kraftnät. Sedan dess har DCB etablerats som en standardlösning i Sverige. Den används nu också flitigt i mer än 25 andra länder. IEC (International Electrotechnical Commission) har fastställt en standard för DCB och idag har även andra leverantörer denna lösning i sitt sortiment.

”DCB är en säker och tillförlitlig teknik som ökar tillgängligheten och tillförlitligheten i elnätet. DCB baseras på den konventionella luftisolerade brytartekniken och fyller funktionen av en brytare och två frånskiljare, utan några extra interna rörliga delar som kräver underhåll och ökar risken för fel i apparaturen och kraftnätet”, säger Anders Hultberg, chef för ABB:s enhet för högspänningsbrytare, HV Breakers.

Genom att använda DCB kan konventionella frånskiljare undvikas, vilket sparar utrymme och utrustning. Detta innebär dessutom möjligheter att ytterligare förenkla konfigurationen av transformatorstationen, vilket även sänker livscykelkostnaden. DCB möjliggör även inomhusställverk med luftisolerade apparater för moderata spänningsnivåer.

Användning av DCB minskar miljöpåverkan under transformatorstationens hela livscykel, inklusive tillverkning, uppförande och skrotning när den har tjänat ut. Bidrag till den globala uppvärmningen kommer främst från elförluster under driftstiden.

DCB-lösningar för transformatorstationer finns i form av enkel eller dubbel samlingsskena, ringlösning eller kombination av dubbla och enkla brytarlösningar. DCB finns inom spänningsområdet 72,5kV upp till 550kV – alla med högre tillgänglighet och tillförlitlighet än konventionella lösningar.

Aktuella betydande DCB-order till ABB:

• Storfinnforsen (Sverige)  420kV
  • Hallsberg  (Sverige) 420kV
  • Rio Tinto  (Australien)  245kV
  • Hancheang (Kina)  245kV
  • Rauma (Finland) 420kV
  • Dmitrov (Ryssland) 220 kV

Tioårsjubileet uppmärksammas av ABB under ett kundseminarium som hålls på Forsmarks kraftstation den 8 september. Ett 50-tal inbjudna representanter från kunder och andra intressenter i elva länder deltar i jubileumsprogrammet, där tekniska föreläsningar varvas med besök i den nya stationen i Forsmark där DCB-brytaren är installerad.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson, Presschef