ABB förbättrar elkvaliteten och minskar energiförbrukningen vid Shells gasanläggning Nyhamna

2015-07-27 – Utbyggnaden av A/S Norske Shells process- och komprimeringsanläggning säkras med hjälp av kundanpassad SVC-teknik (Static Var Compensator) från ABB, som höjer effektiviteten och maximerar drifttiden.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 24 miljoner USD i andra kvartalet för att stärka driftsäkerheten och minimera nätförlusterna vid gasanläggningen Nyhamna som för närvarande är under omfattande utbyggnad. Beställare är EPC-företaget Kvaerner.

Team från ABB:s divisioner Process Automation och Power Systems arbetar tillsammans för att leverera en SVC- till Nyhamna. De två divisionerna kombinerar sina ingående kunskaper om kundens anläggning, SVC-tekniken och systemintegration för att säkerställa framgångsrik leverans.

SVC-enheten ska kompensera fluktuationer i spänning och strömstyrka i nätet som levererar elkraft till anläggningen. Detta gör att mer el kan strömma genom nätet, samtidigt som elkvaliteten förbättras och nätsäkerheten och stabiliteten stärks. Detta är kritiskt för att anläggningen ska fungera felfritt när den nya kapaciteten väl är på plats. Det kommer också att underlätta ett antal åtgärder, som att växla från dubbel till enkel inmatning medan man hanterar ökad last.

SVC är en del av ABB:s teknikportfölj FACTS (Flexible Alternating Current Transmission Systems) som stärker överföringsförmågan och flexibiliteten i kraftöverföringssystem och bidrar till utvecklingen av smartare elnät.

”ABB har kärnkompetens och omfattande erfarenhet inom elektrifiering av industrianläggningar. Den skräddarsydda SVC-enheten kommer att minska den reaktiva effektförbrukningen och stabilisera spänningen till gaskompressorerna vid det utbyggda Nyhamna”, säger Peter Terwiesch, divisionschef för ABB:s Process Automation, den division som leder ABB:s interna team. ”I linje med vår strategi Next Level använder vi styrkorna i vår teknik och kombinerade kraft- och automationsexpertis för att leverera det här för Kvaerner kritiska projektet.”

”Det här samarbetet mellan divisioner och länder visar vilket starkt lag vi är inom ABB. När vi tar de bästa kunskaperna från två divisioner är vi oslagbara” säger Per Eckemark, divisionschef för Power Systems i Sverige”.

Nyhamna drivs av A/S Norske Shell och ligger runt 50 kilometer söder om Kristiansund. För närvarande tillgodoser anläggningen runt 20 procent av Storbritanniens gasbehov, vilket kräver kapacitet för att komprimera 70 miljoner kubikmeter gas om dagen. Arbete pågår för att öka detta till 84 miljoner ton, vilket ger möjlighet att ta emot gas från tredje part via gasledningen Polarled.

ABB har varit samarbetspartner till Shell i Norge och runt omkring i världen under många år. Man har försett Nyhamna med ABB:s flaggskepp, säkerhets- och automationssystemet 800xA, vilket säkerställer effektiva processer såväl som elektrifieringslösningar för säker och tillförlitlig distribution av elkraft till hela anläggningen. Sedan 2007 har ABB ett servicekontrakt för underhåll av säkerheten och automationssystemen vid Nyhamna.

ABB har tidigare också levererat elektriska drivsystem som säkerställer att gaskompressorerna drivs vid den optimala hastigheten, vilket avsevärt minskar energianvändningen såväl som koldioxidutsläppen.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Thomas Schmidt, Antonio Ligi,
Sandra Wiesner