ABB förbättrar energieffektiviteten vid flera av LKAB:s gruvor

Tre olika gruvor ska utrustas med systemet cpmPlus Energy Manager för att öka energieffektiviteten, sänka energikostnaderna och minska koldioxidutsläppen.

2012-10-11 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har nyligen tagit hem en order på system för energistyrning till LKAB. Systemet ska optimera energianvändningen vid företagets järngruvor under jord i Kiruna och Malmberget samt det nyligen öppnade dagbrottet i Svappavaara.

Alla tre gruvorna utvinner och förädlar järnmalm; den bearbetade malmen används sedan i ett stort antal stålprodukter. ABB:s prisbelönade energistyrsystem cpmPlus Energy Manager ska öka energieffektiviteten, minska koldioxidutsläppen och sänka de totala energikostnaderna för gruvorna. Gruvindustrin är en extremt energiintensiv bransch, där energirelaterade kostnader ofta uppgår till så mycket som 15 procent av de totala produktionskostnaderna.

”Vi valde ABB som leverantör av vårt energistyrsystem eftersom de har den kunskap och programvara som krävs för att hjälpa oss att identifiera och kvantifiera vår energianvändning. LKAB använder ofantliga mängder energi och vi behöver få en tydligare bild av hur mycket vi gör av med, och var, för att identifiera besparingsmöjligheter”, säger Lars Erkki, General Manager för Energy Products vid LKAB.

Energy Manager hjälper kunder inom alla branscher att övervaka, styra och optimera sin energianvändning och på så sätt uppnå maximal effektivitet och lägsta kostnader. Systemet ger tillförlitliga data om energianvändning och energikostnader, vilket gör att man kan identifiera potentiella förbättringsområden och besparingar samt fastställa vilket processområde i verksamheten som har högst energieffektivitet. Informationen används sedan som underlag för framtida energibesparingsåtgärder. Högre energieffektivitet gynnar också miljön genom lägre koldioxidutsläpp.

”ABB var den första systemleverantören som redan på 1990-talet började utveckla lösningar för energistyrning och energioptimering för processindustrin. I Finland används ABB:s energistyrsystem för att styra runt en fjärdedel av landets hela elkraftskonsumtion. Systemet främjar energieffektivitet på ett praktiskt, konstruktivt sätt och bidrar till att motverka klimatförändringar”, säger Kimmo Mäkinen, chef för ABB:s verksamhet Energy Management i Finland.

Energy Manager är fullt skalbart; den modulbaserade lösningen kan starta med grundläggande övervakning och redovisning av energianvändningen i en enskild anläggning och senare byggas på med flera anläggningar eller införas i ett helt företag för att optimera energianvändningen och kontrollera energikostnaderna i större skala. LKAB har möjlighet att utöka systemet i framtiden till att inkludera hamnarna i Narvik och Luleå som utgör företagets viktigaste exportnav.

LKAB är en världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och en växande leverantör av mineralprodukter för andra industrisektorer.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Process Automation
Laura Patrick