ABB Formel E visar upp energieffektivitet i motorsportsgalna Brasilien

• ABB FIA Formula E World Championship hålls för första gången i Brasilien
  • De senaste avsnitten av ABB Decoded och ABB:s videoserie om FIA Girls on Track är nu tillgängliga
  • Titta på ABB:s video som visar upp den teknik som implementerats i det brasilianska kafferosteriet Atillas tillverkning för att stärka tillförlitligheten och produktiviteten i utrustningen

I helgen arrangerar ABB FIA Formula E World Championship invigningen av São Paulo E-Prix i Brasilien, det sjunde mest tätbefolkade landet i världen med en lång tradition och stor motorsportspublik.

Den 14 kurvor och 2,96 km långa banan slingrar sig längs gatorna i Anhembi-distriktet, i staden blir den ytterligare en snabb bana för att visa upp den ökade kraften hos racerbilen Gen3. Bilarna startar på en huvudgata som normalt är reserverad för karnevalsvagnar innan de fortsätter längs ytterligare två raksträckor och en kombination av knepiga chikaner, svepande hörn och tvära kurvor.

Det är passande att ABB, seriens officiella laddleverantör för serien, deltar i den här demonstrationen av e-mobilitetens framtid i Brasilien. ABB utsågs till en av de 100 mest inflytelserika företagen inom mobilitet i landet 2021, enligt en undersökning som genomförts av Connected Smart Cities och dagstidningen O Estado de São Paulo.

ABB:s E-mobilitetsverksamhet har vuxit för varje år i Brasilien och drivs av ett ökat antal elfordonsflottor, inklusive lokaltransporter med fordon som ellastbilar, varubilar och skåpbilar. Projekt som har bidragit till den här tillväxten innefattar ABB:s samarbete med energibolaget EDP Smart och biltillverkaren Audi, där ABB DC Wallbox laddare installerats hos Audis återförsäljare runt om i landet. E-mobilitetssektorn är prioriterad bland företag som har strikta miljöpolicyer med tanke på den potentiella inverkan en ökad mängd elfordonsflottor kan få för att minska koldioxidutsläppen. Det ökade anammandet av elfordon speglas i ökningen på 47 procent inom elfordonsförsäljning under de första två månaderna 2023 enligt ABVE – Brazilian Association of Electric Vehicles. Det här är avgörande för att minska utsläppen i storstäder som São Paulo.

Luciano Nassif, Country Holding officer, ABB Brazil, säger: ”ABB FIA Formula E World Championship som hålls här i Brasilien där passionen för motorsport är stor innebär en möjlighet att utbilda många i fördelarna med energieffektivitet och mer hållbara transportformer. ABB har arbetat i Brasilien i mer än 110 år för att främja hållbara framsteg och för oss är detta ytterligare ett positivt steg på vägen mot verkliga förändringar.”

Energihantering och effektivitet är faktorer som inte är centrala enbart för sporten utan också för de ABB-lösningar som implementeras i en rad projekt runt om i Brasilien för att förbättra hållbarheten. Ett sådant projekt är hos Saneago, ett renhållningsföretag som är verksamt i delstaten Goiás, där ABB håller på att modernisera drivsystemen för motorer och elpumpar. ABB har tillhandahållit en digital lösning som består av intelligenta sensorer som fungerar tillsammans med 15 elmotorer och frekvensinverterare för att reglera farten och optimera energiförbrukningen, vilket möjliggör besparingar på mer än 6 000 MWh per år.

ABB:s fokus i Brasilien sträcker sig bortom energibesparingar för att säkerställa att en större andel av den energi som används är förnybar. Företaget tillkännagav nyligen att de undertecknat ett samförståndsavtal med myndigheterna i delstaten Ceará (CE) i Brasilien för att utveckla ett nav för produktion av grönt vätgas i delstaten. Avtalet syftar till att utföra genomförbarhetsstudier med lokala företag för att kunna utvärdera möjligheten att utveckla projekt i området och positionera landet som producent, exportör och distributör i global skala. Brasilien är ett av de länder som producerar mest förnybar energi i världen.

São Paulo E-Prix är en av säsongens platser för FIA Girls on Track där ABB kommer att hålla en robot-workshop som en del av det globala samarbetet med programmet. Flickor mellan 12 och 18 år får lära sig grundläggande programmering med en av ABB:s kollaborativa robotar GoFa™. Inför tävlingen har ABB också släppt den senaste videon i serien FIA Girls on Track. Formel E:s sportdirektör Claudia Denni berättar om den viktiga roll hon har, hennes väg in i motorsporten och vilka karriärutmaningar hon ställts inför.

Ett nytt avsnitt av företagets podd, ABB Decoded, är också tillgänglig nu. ABB:s ambassadör och regerande mästare, Stoffel Vandoorne, pratar om sin karriärväg till Formel E, vilken skillnad det är att köra den nya Gen3-bilen samt vikten av att delta i en sport som driver fram elfordonsrevolutionen.

Efter tävlingen i São Paulo kommer serien att fortsätta till Berlin för en dubbeltiteltävling den 22 och 23 april. Säsong 9-kalendern består av 16 tävlingar på 11 ställen runt om i världen.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.  www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 22 mars 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Om Formel E och ABB FIA Formula E World Championship:

Världens första helt eldrivna tävling FIA World Championship, och den enda sport som certifierats för nettonoll-utsläpp sedan början, innebär att ABB tar de dramatiska tävlingarna till stadskärnorna i världens mest ikoniska städer. Det ger världens ledande biltillverkare en elitmotorsportsplattform i syfte att accelerera innovationen för elfordon.

Formel E-nätverket för team, tillverkare, partners, tv-bolag och värdstäder förenas av en passion för sporten och en tro på potentialen att accelerera en hållbar utveckling och skapa en bättre framtid för människor och planeten. www.FIAFormulaE.com

För mediefrågor om Formel ber vi er kontakta media@fiaformulae.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson