ABB Formula E, en pärla inom hållbara transporter, gör debut i Indien

• ABB FIA Formula E World Championship hålls för första gången i Indien
  • ABB:s teknik underlättar flera olika hållbara transportsätt i Indien, från järnvägar och tunnelbana till bilar och fartyg
  • Projekt i Telangana drar nytta av ABB-lösningar för att öka energieffektiviteten och förbättra tillgången till rent dricksvatten

ABB FIA Formula E World Championship är redo för sin första tävling i Indien i helgen med invigningen av Hyderabad E-Prix.

Den 18 kurvor och 2,835 km långa banan slingrar sig längs gatorna i City of Pearls, som ligger vid sjön Hussain Sagar. Banan har långa raksträckor där den ökade kraften hos säsongens nya racerbil Gen3 kan komma till sin rätt.

Daniela Lužanin, chef för partnerskapet för ABB Formula E, säger: ”Hyderabad E-Prix är en utmärkt möjlighet att visa upp framtiden för e-mobilitet på en ny marknad – en av ABB:s största – särskilt med tanke på vår roll som officiell laddningspartner. Även om det är en ny marknad för mästerskapet har ABB varit ledande aktör vad gäller att driva på framstegen i Indien de senaste 100 åren.”

Denna uppvisning inom hållbara transporter, en testbana för de mest innovativa teknikerna inom e-mobilitet, speglar ABB:s engagemang i denna sektor i Indien. Över 300 ellok på Indiens järnvägar drivs med ABB-tillverkade traktionsomriktare och motorer, medan 80 procent av tunnelbanetågen använder sig av ABB:s drivsystem, kopplingsutrustning och elpaneler. ABB har också levererat traktionsteknologi och kopplingsutrustning till Indiens första halvhöghastighetståg – Vande Bharat. ABB:s laddstationer, som är installerade runt om i landet, har gett energi till över 5 miljoner kilometer resor. Dessutom har 65 procent av de bilar som tillverkats i Indien lackerats med ABB-robotar. ABB-robotar används också till lackering och batterimontering i en av de största elmopedsfabrikerna i världen, som är belägen i Tamil Nadu.

Sanjeev Sharma, landschef för ABB Indien, säger: ”ABB har fler än 8 000 medarbetare i Indien, som alla arbetar med tekniklösningar för att hjälpa landet att uppnå sina hållbarhetsmål. Att arrangera ABB Formula E FIA World Championship i Indien ligger helt i linje med landets ökande betydelse i det globala klimatarbetet.  E-Prix hålls i delstaten Telangana, som också är basen för vår tekniska verksamhet, där vi bedriver ett stort antal projekt för att öka energieffektiviteten, förbättra tillförlitligheten och tillhandahålla en bättre tillgång till rent dricksvatten.”

Ett sådant projekt är Mission Bhagiratha, ett projekt för att tillhandahålla säkert dricksvatten till alla byar i hela delstaten Telangana. Projektet startade 2016 och ger rent dricksvatten via rörledningar till miljontals människor. ABB står för över 80 procent av de tillförlitliga elförsörjningslösningar som används.

ABB bistår också till dricksvattenförsörjningen i staden Kalwakurthy, där över 300 byar är beroende av jordbruk för sin försörjning. Hundra kilometer långa kanaler till uttorkade jordbruksmarker som riskerade att omvandlas till ökenområden har nu utrustats med ett lyftbevattningssystem som drivs med ABB-teknik. Systemet drivs av stora motorer och högspänningssystem som pumpar tusentals liter vatten per sekund för att nå en reservoar 298 meter över flodnivån och därigenom förbättrar vattenförsörjningen.

ABB:s produkter är installerade i en rad industrier och hjälper till att förbättra effektiviteten och hållbarheten, bland annat inom läkemedelsindustrin, som har tillverkningsnav i Hyderabad och Telangana. ABB tillhandahåller en betydande andel av de installerade drivsystemen för att säkerställa energieffektiviteten. Det integrerade digitala totalerbjudandet säkerställer precisionskontroll som säkerställer säkerhet och tillförlitlighet för globala läkemedel.

En tillförlitlig strömförsörjning med elektrifieringsteknik tillhandahålls för en hållbar IT-infrastruktur. Över 50 procent av IT/ITeS-byggnaderna använder ABB:s lösningar för strömtillförlitlighet, säkerhet och effektivitet, och över 70 procent av framtida hyperstora datacenter i Hyderabad använder ABB:s lösningar för strömtillförlitlighet, energieffektivitet och överlägsna prestanda.

Efter tävlingen i Hyderabad kommer serien att fortsätta till ytterligare en ny värdstad, Kapstaden, den 25 februari. Säsong 9-kalendern består av 16 tävlingar på 11 ställen runt om i världen.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.  www.abb.com

ABB har varit verksamt i Indien i mer än hundra år och inom tillverkning i över 70 år. ABB Indien har över 8 000 medarbetare inom tillverkning, R&D, design och affärstjänster med närvaro i hela Indien. ABB Indien arbetar nära tillsammans med partners och kunder för att elektrifiera, automatisera och digitalisera energieffektiva lösningar i ett samarbete kring Indiens mål om nollutsläpp.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 8 februari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Om Formel E och ABB FIA Formula E World Championship:

Världens första helt eldrivna tävling FIA World Championship, och den enda sport som certifierats för nettonoll-utsläpp sedan början, innebär att ABB tar de dramatiska tävlingarna till stadskärnorna i världens mest ikoniska städer. Det ger världens ledande biltillverkare en elitmotorsportsplattform i syfte att accelerera innovationen för elfordon.

Formel E-nätverket för team, tillverkare, partners, tv-bolag och värdstäder förenas av en passion för sporten och en tro på potentialen att accelerera en hållbar utveckling och skapa en bättre framtid för människor och planeten. www.FIAFormulaE.com

För mediefrågor om Formel ber vi er kontakta media@fiaformulae.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson