ABB Formula E återvänder för att elektrifiera Rom- den eviga staden

ABB FIA Formula E World Championship återvänder till Rom för en helg med dubbla tävlingar

Elektrifieringsprojekt på vägarna i Italien stöttas av ABB-teknik

ABB-lösningar optimerar energiförbrukningen och bidrar till att nå hållbarhetsmålen

Roms gator är redo för en spännande uppvisning i e-mobilitet den här helgen när ABB FIA Formula E World Championship återvänder till Italien för omgång 13 och 14 av säsong 9.

Circuito Cittadino dell'EUR är en av de längsta banorna i kalendern (3,385 km) och sveper runt Obelisco di Marconi och Colloseo Quadrato, i södra delen av Rom. Den snabba och utmanande banan består av kuperad terräng, långa raksträckor och höjdskillnader. Banan har blivit en favorit bland förarna och det ser lovande ut inför den spännande tävlingshelgen.

Att den eldrivna racingserien återvänder till Italien erbjuder ett starkt fokus på ABB då företagets branschledande Terra-serie av laddare för elbilar och elbussar tillverkas på anläggningen San Giovanni Valdarno nära Arezzo, värd 30 miljoner dollar. Anläggningen som öppnade förra året representerar en toppmodern miljö när det kommer till digitalisering och hållbarhet.

Karin Lepasoon, ABB:s kommunikations- och hållbarhetschef, säger: ”Det är härligt att än en gång återvända till Italien för att visa upp höjdpunkten av elfordonsteknik i ett land där ABB är så engagerade i utvecklingen av e-mobilitetslösningar och bidrar till att driva utvecklingen mot uppsatta hållbarhetsmål framåt. Det är en ännu mer relevant plats nu när vi också är laddningspartner för serien. ABB:s nya tävlingsladdare för Formel E, som används till att ladda Gen3-bilen, har utvecklats på vår fabrik i San Giovanni Valdarno.”

Vid sidan av produktionen av mer konventionella laddlösningar arbetar ABB också i Italien för att utforska nya innovativa tekniker. Arena del Futuro är ett samarbetsprojekt som tagits fram av den italienska motorvägsoperatören Autostrada Brebemi-Aleatica och bygger på tekniken för induktiv laddning av elfordon. ABB är en av leverantörerna av infrastrukturen för den 1 km långa loopen. De installerar sin Sace Infinitus lösning – världens första IEC 60947-2 certifierade strömbrytare med halvledarfunktion till DC transformatorstation för likström, som är avsedd för testning och driftsättning av tekniken Dynamic Wireless Power Transfer (dynamisk trådlös kraftöverföring).

Att driva anammandet av elfordon är bara en del av ABB:s engagemang för hållbarhet i Italien. På Frosinone-anläggningen tillverkar ABB över 3,5 miljoner strömbrytare per år. Tack vare insikterna från ABB Ability™ Energy Manager har ABB Frosinone minskat energiförbrukningen för varje tillverkad strömbrytare med 25 procent samt minskat de genomsnittliga koldioxidutsläppen per produkt enligt scope 1 och 2 med 33 procent jämfört med 2019. Frosinone-anläggningen är också den första ABB-anläggningen som erhållit platinaklass för noll avfall till deponi, enligt UL2799A Environmental Claim Validation Procedure för Zero Waste Classifications (klassificering av noll avfall). Det innebär att 100 procent av anläggningens avfall aldrig når deponi.

Exempel på ABB:s energieffektivitet och hållbarhetsvinster delas med kunderna som tips för deras egen implementering. Farina Presse, ett företag som finns i Suello (LC) och designar och bygger pressar för varmsvetsning av metallkomponenter och relaterade automationssystem, har gått med i Energy Efficiency Movement, som lanserats av ABB för att uppnå det gemensamma målet att förbättra effektiviteten och minska elförbrukningen. Tack vare integreringen av ABB-tekniken (vridmomentmotorer och frekvensomriktaren ACS80 Multidrive) och KERS-tekniken har Farina Presse Company kunnat minska energiförbrukningen på sina maskiner med 40 procent.

ABB Italien arbetar också med utbildningsprojekt för att inspirera nästa generation. Ett sådant exempel är Robocup 2023, ett projekt som syftar till att ge unga människor de färdigheter och erfarenheter som behövs för att programmera och använda robotar. Över 1 000 studenter deltog i tävlingen, och finalen hölls i maj på ABB Robotics Technology Center i Vittuone (MI) i närvaro av över 150 personer, inklusive lärare och studenter.

Tävlingshelgen i Rom är den näst sista destinationen under säsong 9 för ABB Formel E. Londons arena ExCel håller de avslutande tävlingarna den 29 och 30 juli.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.  www.abb.com

Om Formel E och ABB FIA Formula E World Championship:

Världens första helt eldrivna tävling FIA World Championship, och den enda sport som certifierats för nettonoll-utsläpp sedan början, innebär att ABB tar de dramatiska tävlingarna till stadskärnorna i världens mest ikoniska städer. Det ger världens ledande biltillverkare en elitmotorsportsplattform i syfte att accelerera innovationen för elfordon.

Formel E-nätverket för team, tillverkare, partners, tv-bolag och värdstäder förenas av en passion för sporten och en tro på potentialen att accelerera en hållbar utveckling och skapa en bättre framtid för människor och planeten. www.FIAFormulaE.com

För mediefrågor om Formel ber vi er kontakta media@fiaformulae.com

Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 12 juli 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Christine Gunnarsson
Presschef