ABB förnyar kreditfacilitet om 2 miljarder dollar

ABB tillkännagav idag att företaget har förnyat sin kreditfacilitet på 2 miljarder dollar, i linje med företagets strategi att säkerställa maximal finansiell flexibilitet. Den nya treåriga kreditfaciliteten ersätter den befintliga faciliteten undertecknad 2005 med förfallodatum i juli 2010. Avtalet är undertecknat av ett konsortium bestående av 29 banker. Villkoren i den nya faciliteten speglar ABB:s starka kreditvärdighet. Faciliteten var initialt planerad att uppgå till 1,5 miljarder dollar men utökades till 2 miljarder dollar efter en betydande överteckning. Faciliteten är avsedd för generella företagsändamål. ”Det här avtalet speglar det starka förtroende som bankvärlden har för ABB och säkerställer att vi har maximal finansiell flexibilitet under det rådande osäkra marknadsläget”, säger ABB:s finanschef Michel Demaré. Bankkonsortiet består av: Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, S.A.; Banc of America Securities Limited; Banco Santander, S.A.; Bank of China Limited, London Branch / Bank of China (UK) Limited; Barclays Capital; BNP Paribas; Calyon; Citigroup Global Markets Limited; Commerzbank Aktiengesellschaft; Credit Suisse, Deutsche Bank AG; DNB Nor Bank ASA; Goldman Sachs International; Handelsbanken Capital Markets, Svenska Handelsbanken AB (publ);HSBC Bank plc; ICBC (London) Limited / Industrial and Commercial Bank of China Limited; ING Bank N.V.; Intesa Sanpaolo SpA; J.P.Morgan plc; Merchant Banking, Skandinaviska Enskilda Banken AB (Publ); Morgan Stanley Bank, N.A.; Nomura Bank International plc; Nordea Bank AB (publ); Société Générale; Standard Chartered Bank; The Royal Bank of Scotland plc; UBS AG; Unicredit Luxembourg S.A. och Zürcher Kantonalbank som Mandated Lead Arrangers and Bookrunners. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.