ABB-forskaren Lars Liljestrand tilldelas uppfinnarpris från Kungliga Vetenskaps-akademien

Wallmarkska priset 2014 går till forskare på ABB Corporate Research i Västerås

Kungliga Vetenskapsakademien kommer på måndag att dela ut Wallmarkska priset 2014 till HVDC-brytaruppfinnaren Lars Liljestrand på ABB. Priset är på 110 000 kronor och överlämnas vid akademiens årliga högtidssammankomst i Grünewaldsalen i Konserthuset i Stockholm den 31 mars 2014. Närvarar gör Konung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia.

Motiveringen lyder: ”för hans banbrytande och innovativa uppfinning av en ultrasnabb och till högspänningslikströmsbrytare kopplad mekanisk frånskiljare som möjliggör ett högspänt likströmsnät”.

Det är Lars Liljestrand som tillsammans med utvecklingschefen Jürgen Häfner på ABB i Ludvika samt flera andra kollegor inom ABB som ligger bakom uppfinningen brytare för högspänd likström. Häfner och Liljestrand nominerades till Polhemspriset 2013 av Sveriges Ingenjörer för uppfinningen. Brytaren öppnar för likströmsnät över Europa och omställning till förnybar energi i stor skala. Uppfinningen belönades även med Svenska Innovationspriset 2013.

Lars Liljestrand är Research Fellow på ABB:s forskningscenter i Västerås och han har en licentiatexamen i högspänningsteknik från Uppsala universitet.

Främja vetenskaperna
Kungliga Vetenskapsakademien har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Wallmarkska priset delas ut varje år ”såsom belöning för rön eller uppfinning som i någon märkligare mån befordrar vetenskapernas och näringarnas framsteg”.

Läs mer om priset på KVA:s webbplats.

En bild på Lars Liljestrand bifogas: Foto: Pernilla Pettersson.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef