ABB först i världen med induktionsmotorer som uppfyller verkningsgradsklass IE4

Supereffektiva IE4-motorer med högsta effektivitet och tillförlitlighet sänker den totala ägandekostnaden och skonar miljön. Motorerna är en av de nominerade produkterna för årets Scanautomaticpris.

2012-10-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, är först i världen med att presentera lågspänningsmotorer uppfyllande den högsta klassen för energieffektivitet, IE4 (International Efficiency Class 4). Den nya motorserien bygger på ABB:s gedigna och av industrin mycket uppskattade motorserie M3BP, och finns tillgänglig redan nu med kort leveranstid.

IE4-motorerna finns i effektområdet från 75 till 375 kW och axelhöjder IEC 280–355. Den nya motorserien kompletterar ABB:s omfattande utbud av lågspänningsmotorer för både normala och riskklassade arbetsområden.

”Dessa motorer erbjuder maximal energieffektivitet – den högsta på marknaden idag. Konstruktionen är baserad på vår välbeprövade processmotorplattform, och uppfyller IE4-standard utan användning av permanenta magneter”, säger Stellan Rosenquist, produktchef på ABB.

IE4-motorer är idealiska för applikationer med konstant drift. Jämfört med en mindre effektiv motor erbjuder IE4-motorn väsentligt lägre energiåtgång, såväl som koldioxidutsläpp över hela sin livstid.

Ökad effektivitet betyder också lägre temperaturer i lindningar och lager, vilket ökar driftsäkerheten, samt förlänger serviceintervall och livslängd.

ABB strävar efter lösningar som spar energi och sänker växthusgasutsläpp och spelar en aktiv roll i organisationerna som sätter internationella standarder för effektivitet.

ABB (www.abb.com) är ledande på kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation & Motion                                    ABB Sverige
Stellan Rosenqvist                                                                Christine Gunnarsson, presschef
Produktchef                                                                          Tel. 021-32 32 32
Tel: 021-32 92 45                                                                  press@se.abb.com