ABB fortsatt global marknadsledare på DCS-marknaden 2010

Den årliga marknadsstudien från undersökningsföretaget ARC visar att nya projekt inom tung processindustri och kraftgenerering bidrar till marknadstillväxt

Årets marknadsstudie från ARC Advisory Group, “Distributed Control Systems Worldwide Outlook”, visar att ABB behåller sin marknadsledande ställning globalt på denna viktiga automationsmarknad. Enligt studien har DCS-marknaden återhämtat sig 2010 från 2009 och ökat med totalt 3,3 procent, bland annat till följd av fler nya projekt inom tung processindustri.

ARC:s prognos är att marknadstillväxten, trots ökningen under 2010 från 2009, inte kommer att nå rekordnivån från 2008 förrän nästa år och att den därefter planar ut till en normal och långsammare men stadig tillväxt. Ökningen av nya projekt inom tung processindustri, såsom olja och gas samt petrokemi, såväl som en återhämtning inom kraftgenereringsprojekt, drev den globala efterfrågan under 2010.

”Innovation, kvalitetsprodukter samt omfattande industri- och applikationsexpertis har hjälpt ABB att bygga upp en stor och lojal kundbas”, säger Barry Young, Principal Analyst vid ARC och författare av rapporten. ”ABB har förmåga att kombinera sitt produkt-, system- och servicekunnande för att leverera kompletta automations- och produktionslösningar till många olika industrier.”

Enligt studien var ABB regional marknadsledare i Latinamerika, Europa/Mellanöstern/Afrika (EMEA) samt global marknadsledare inom viktiga vertikala industrigrenar såsom utvinning av olja och gas, massa och papper, gruv- och mineralindustri samt cement- och glasindustri.

Rapporten lyfter också fram att DCS fortsätter att vara en affär med högt tjänsteinnehåll sedan flera år, med över hälften av intäktsvolymen från projekt-, konstruktions- och driftstjänster. I synnerhet MAC-konceptet (Main Automation Contractor), där automationsleverantören också leder hela projektet och där projektledning och projekttjänster ingår som en stark komponent, växer sig allt starkare och ökar i omfattning.

”ABB:s djupa processindustrikunnande, omfattande globala och lokala resurser samt serviceorganisation i världsklass ger oss den kompetens och kapacitet som krävs för att framgångsrikt genomföra komplexa automationsprojekt såsom MAC-projekt,” säger Veli-Matti Reinikkala,global chef för ABB:s division Process Automation. ”I tillägg erbjuder vi en bred portfölj av DCS-lösningar som bidrar till effektivare processer för våra kunder, från de minsta verksamheterna till stora, integrerade processindustrier.”

ABB:s DCS-portfölj inkluderar flaggskeppen System 800xA Extended Automation Platform, styrsystemet Symphony Plus, processtyrsystemet Freelance för små till medelstora processapplikationer samt företagets tidigare generationer av styrsystem.

För mer information om DCS Worldwide Outlook samt andra studier på den globala automationsmarknaden, besök www.arcweb.com

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Process Automation:
Lars Mårtensson, Produktchef