ABB förvärvar Epyon för att bredda erbjudandet inom infrastruktur för laddning av elfordon

Snabb ökning av antalet elfordon kräver snabbladdningsmöjligheter

Zürich, Schweiz, 1 juli 2011 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man förvärvat Epyon B.V., en föregångare inom infrastrukturlösningar för laddning av elfordon med fokus på likströmsdrivna snabbladdningsstationer och nätprogramvara för laddning. Förvärvet är i linje med ABB:s strategi att bredda sitt globala erbjudande inom infrastrukturlösningar för elfordon.

– Detta förvärv ger ABB tillgång till konkurrenskraftiga produkter, viktig nätprogramvara och en robust verksamhetsmodell för underhållsservice, som kompletterar vårt eget utbud perfekt, säger Ulrich Spiesshofer, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. Epyon grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Rijswijk i Nederländerna samt ett FoU-center i Eindhoven och försäljningskontor över hela Europa. Parterna har beslutat att inte avslöja några finansiella detaljer om transaktionen. Epyon:s 50 medarbetare integreras i ABB efter avslutat förvärv.

– ABB:s varumärke och starka globala närvaro kommer att accelerera tillväxten av ett kombinerat Epyon/ABB-utbud och ge tillgång till nyckelkunder och nyckelpartners, säger Hans Streng, Epyon:s koncernchef som lett företaget de senaste åren och som med sin erfarenhet kommer att leda den kombinerade verksamheten. – Epyon:s befintliga verksamhet kompletteras med ABB:s starka plattform för kraftelektronik, globala tillverkningsresurser samt leverans-, marknadsförings- och servicenät.

Det ökande antalet elfordon ger en global marknadsmöjlighet för laddningslösningar inklusive teknik för att utrusta elnätet med mer sofistikerade övervakningssystem och dito programvara. Försäljningen av laddningsstationer för elfordon beräknas öka snabbt under de närmaste fem åren och uppgå till 1,6 miljoner enheter 2015 enligt Pike Research.

Epyon:s likströmsdrivna snabbladdningsstationer har varit i kommersiellt bruk sedan maj 2010 och minskar laddningstiden till 15 minuter jämfört med 6–8 timmar vid växelströmsdriven laddning.

Epyon:s utrustning och programvara gör även att laddstationsägaren kan övervaka stationens status och behov och sammanlänka fakturerings- och administrativa krav. Det ger en mängd olika laddningsmetoder för varje stationsanslutning, vilket möjliggör anpassad laddning för olika startförhållanden, effektbehov och laddningstider.

Detta strategiska förvärv följer och är i linje med förra årets investering i ECOtality i San Francisco, ett grönt företag för distribution och lagring av el, som gjorde det möjligt för ABB att komma in på den Nordamerikanska marknaden för laddning av elfordon.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har cirka 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi