ABB förvärvar Födisch Group och stärker globalt ledarskap inom kontinuerlig utsläppsövervakning

• Förvärvet kommer att stärka ABB:s starka position inom mätning av industriella utsläpp, som bidrar till att möta världens energi- och hållbarhetsutmaningar
  • Födisch Group erbjuder avancerade mät- och analyslösningar till energi- och industrisektorn, med tiotusentals enheter installerade över hela världen
  • Utökningen breddar portföljen för att möta kundernas mest utmanande mätkrav och kommer att tillföra 250 nya medarbetare och 50 miljoner euro i intäkter

ABB meddelar idag att företaget har undertecknat ett avtal om att förvärva Födisch Group, en ledande utvecklare av avancerade mät- och analyslösningar för energi- och industrisektorn. Förvärvet stärker ABB:s erbjudande inom system för kontinuerlig övervakning av utsläpp (Continuous Emissions Monitoring Systems, CEMS) och stärker konkurrenskraften inom teknologi och innovation. Genom förvärvet breddar ABB sin portfölj för att tillgodose kunders mest utmanande mätkrav. Födisch Group hade 2023 cirka 50 miljoner euro i intäkter och 250 medarbetare. Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor för slutförande. Finansiella detaljer kring transaktionen, som förväntas slutföras under andra halvan av 2024, har inte redovisats.

Med huvudkontor i Markanstädt i Tyskland, där företaget har en produktionsanläggning på 3 000 m2, och med ytterligare anläggningar runtom i Tyskland, Nederländerna och Kina, erbjuder Födisch Group lösningar avseende miljö, inspektion och certifiering för att hantera utmaningar inom olika industrier. Företagets analys- och stoftlösningar används ofta i kraftverk, avfallsförbränningsanläggningar och pappers-, glas- och cementindustrin och gör det möjligt för företag att kostnadseffektivt spåra utsläpp av föroreningar.

Födisch Groups omfattande erbjudande kompletterar ABB:s portfölj med mät- och analyslösningar med ytterligare kontinuerliga gasanalysatorer och lösningar för stoftmätning. Med stöd av ABB:s globala distributions- och servicenätverk kommer kunderna att kunna dra nytta av ett omfattande utbud av lösningar som hjälper till att hantera världens energi- och hållbarhetsutmaningar.

Mät- och analysteknik är avgörande för att öka hållbarheten i industriella verksamheter och möjliggör tillförlitlig processmätning som ger realtidsdata och insikter som bidrar till att förbättra effektiviteten och minska utsläppen.

”Förvärvet av Födisch Group understryker ABB:s satsning att tillhandahålla avancerade system för kontinuerlig utsläppsövervakning, vilka har blivit viktiga för företag när de ska övervaka och minska utsläppen i enlighet med miljöbestämmelserna”, säger Jacques Mulbert, chef för ABB:s division Measurement & Analytics. ”Vi är mycket imponerade av vad Födisch Group har uppnått och vi är glada att kunna välkomna dem till ABB-familjen. Genom att Födisch Group integreras med ABB kommer betydande möjligheter att öppnas upp för nya och befintliga kunder.”

”Födisch Group har genom åren, med ett passionerat och högkvalificerat team, etablerat sig som en teknikledare inom miljö- och processmätningsteknik i Europa. Detta förvärv är ett bevis på vår starka utveckling under de senaste åren och med stöd av ABB:s globala närvaro kommer vi att kunna skala upp effekterna av vår teknik internationellt. Det gör oss mycket stolta", säger Stephan Schumann, VD för Dr. Födisch Umweltmesstechnik AG, Födisch Groups moderbolag.

"Vi är glada över Födisch-koncernens fantastiska utveckling och är övertygade om att ABB är rätt hem för verksamheten, där den kan fortsätta skapa starkt värde för alla intressenter", säger Andreas Bösenberg, VD för majoritetsägaren NORD Holding.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 27 augusti 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com