ABB förvärvar Ventyx för att stärka verksamheten inom nätverksstyrning

Förvärv skapar nyckelposition för ABB inom smarta elnät och programvara för energistyrning

ABB, det globala kraft- och automationsföretaget, har förvärvat Ventyx för mer än 1 miljard dollar från Vista Equity Partners för att bli en ledande leverantör av programvarulösningar för att styra och reglera elnät. Ventyx är en ledande leverantör av programvara till verksamheter över hela världen inom energisektorn, kommunikation och andra kapitalintensiva verksamheter. Företaget erbjuder ett brett utbud av programvara, inklusive lösningar för anläggningsoptimering, ledning av mobil arbetskraft, energihandel och riskhantering, energiverksamhet och energianalyser. Ventyx tillhandahåller också programvarulösningar för planering och prognosticering av elbehov, även innefattande förnybara energislag. ABB kommer att kombinera sin verksamhet för nätverksstyrning i divisionen Power Systems med Ventyx verksamhet och bilda en gemensam enhet för programvarulösningar för energistyrning. Genom att tillföra ABB en bredare access till energibolagsmarknaden kommer förvärvet att tredubbla ABB:s tillgängliga marknad inom energistyrsystem. ”Den stora fördelen för energiproducenter, energibolag och industrikunder är att de nu får en enda leverantör av verksamhetsomfattande IT-plattformar och kraftautomationssystem”, säger Joe Hogan, koncernchef för ABB. ”Fördelarna för våra aktieägare är ett kassaflödesgenererande förvärv i en spännande tillväxtmarknad, med en stark ledningsgrupp, ett i hög grad kompletterande erbjudande såväl som geografisk täckning samt en attraktiv avkastning på sysselsatt kapital.” Med säte i Atlanta, Georgia, har Ventyx en stor installerad bas i USA och Europa samt verksamhet i mer än 40 länder. Företagets kunder omfattar ledande energibolag i USA och Europa såväl som industrier. Ventyx har 900 medarbetare och rapporterade runt 250 miljoner dollar i intäkter för 2009, främst från verksamheten i Nordamerika och Europa. Förvärvet ligger i linje med ABB:s strategi att söka tillväxtmöjligheter som kompletterar företagets produkter, teknik och geografiska täckning. Affären är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden och ABB räknar med att den ska vara slutförd i andra kvartalet. ABB avser betala köpet kontant. ”Att kombinera Ventyx ledande programvaruportfölj med ABB:s system och överlägsna kunskaper inom kraftindustrin kommer att ge en verksamhet som är idealiskt positionerad för att erbjuda lösningar som möter utmaningarna inom den snabba utvecklingen av energinät världen över”, säger Vince Burkett, koncernchef för Ventyx. En av Ventyx främsta programvaruapplikationer förser energibolag och nätoperatörer med den information de behöver för att bättre kunna matcha utbud och efterfrågan, till och med på hushållsnivå. Programvaran genererar information i realtid med avseende på efterfrågan, pris och tillgång på elektricitet och erbjuder en affärsmodell för hur energiföretag i praktiken ska kunna generera intäkter från smarta elnät och handel med utsläppsrätter. Ventyx programvara för att prognosticera nätbelastning kan hjälpa till att integrera stora mängder av oförutsägbar, förnybar energi såsom vind- och solkraft. Företaget erbjuder också applikationer för anläggningsoptimering, som fullt ut förbinder energibolagets produktions- och affärssystem längs hela värdekedjan, samt ett omfattande servicepaket som underlättar effektiva åtgärder vid näthaverier. ABB håller en telefonkonferens för journalister och analytiker idag klockan 10:00. För att delta, ring 08 5069 2105. Linjerna hålls öppna 15 minuter innan konferensen startar. Den inspelade konferensen kommer att finnas tillgänglig i 96 timmar med start en timme efter konferensens slut. För att lyssna på inspelningen, ring + 41 91 612 4330. Inträdeskod: 14182#. Vista Equity Partners i San Francisco är ett värdeskapande investmentbolag som tillför professionell expertis och stöd på många nivåer till företag för att realisera deras fulla potential. För mer information, se www.vistaequitypartners.com. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har mer än 117 000 medarbetare.