ABB ger marknadsuppdatering efter bättre resultat än förväntat under första kvartalet

ABB offentliggör preliminär information om sitt resultat för första kvartalet 2021, vilket enligt den information som företaget har tillgång till, är bättre än bolagets senaste prognos och nuvarande konsensus i marknaden. Det preliminära resultatet drevs av en starkare marknadsutveckling än förväntat, särskilt under de sista veckorna i mars, och avser främst kortcykliska affärer. Kvartalsefterfrågan har sannolikt stöttats av kunder som byggt upp lager som är relaterade till såväl begränsningar av komponenttillgänglighet som stigande råvarupriser i industrin.

Preliminära resultat för första kvartalet 2021

(miljoner dollar där annat ej anges) Förändring
KV1 2021 KV1 2020 USD Jämförbart[1]
Order ~7 750 7 346 ~+6% ~+1%
Intäkter ~6 900 6 216 ~+11% ~7%
Operativt EBITA[2], % ~13,5% 10,2% ~+330 p

Mot bakgrund av den senaste tidens marknadsutveckling höjer ABB sin intäktsprognos för helåret 2021 och räknar nu med en jämförbar intäktstillväxt på ~ 5% eller högre (tidigare: jämförbar omsättningstillväxt i stort sett i linje med det långsiktiga målintervallet), inklusive en förväntad återhämtning i den processindustrirelaterade delen av verksamheten under andra halvåret.

ABB publicerar sitt fullständiga resultat för det första kvartalet tisdagen den 27 april 2021 kl. 07.00 CEST. Innan dess kommer företaget inte att ge ytterligare information om sina finansiella resultat för perioden.

Denna information är sådan information som ABB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 06:45 CEST den 15 april, 2021.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller s.k. framåtblickande information och uttalanden. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat och känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förväntar”, ”prognos” och liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 15 april 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1]Jämförbar tillväxt som presenteras ovan exkluderar främst effekter på rapporterad tillväxt från valutakursförändringar. För en definition av jämförbara tillväxttal, se den engelskspråkiga versionen Q4 and full-year 2020 “Financial Information” under “Quarterly results and annual reports” på vår hemsida www.abb.com/investorrelations

[2] För en definition av operativt EBITA, se den engelskspråkiga versionen Q4 and full-year 2020 “Financial Information” under “Quarterly results and annual reports” på vår hemsida www.abb.com/investorrelations

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com