ABB gör lyckosamt prov av ny ultrahög-spänd transformator, väsentlig för elkraftens motorvägar

Ny transformator, utvecklad i Ludvika, för världens längsta kraftlänk i Kina

2008-12-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har med lyckat resultat genomfört provning av en ny typ av transformator. Den är en nyckelkomponent vid byggande av elkraftens motorvägar, eller kraftlänkar som kan leverera stora mängder elektricitet över mycket långa avstånd.

ABB utvecklade transformatorn på 800 kilovolt (kV) inom ett år efter att man vunnit en stor order på den ultrahögspända likströmsöverföringen (UHVDC) från vattenkraftverket Xiangjiaba i västra Kina till Shanghai i öster, en sträcka på 2000 kilometer. Kraftlänken har världens högsta spänningsnivå och kommer att ha en kapacitet på 6 400 MW (megawatt) vilket täcker behovet för över 31 miljoner invånare.

Transformatorn är den första i en serie transformatorer beställda av State Grid Corporation of China (SGCC). Den är en nyckelkomponent i det system som ABB levererar för konvertering av växelström till likström och tillbaka, samt att ändra spänningsnivån i länkens bägge ändar. Bland utmaningarna finns att den högre överföringsspänningen ställer ökade isolationstekniska krav på transformatorn liksom ökade krav på konstruktionen av kritiska detaljer som exempelvis genomföringar.

“Samarbetet mellan ABB och SGCC har spelat en väsentlig roll i framgångarna, vilket ytterligare visar på ABB:s engagemang i teknik och innovation” säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”UHVDC-tekniken möjliggör mer effektiv användning av förnybara energikällor, minskar beroendet av fossila bränslen och minskar utsläppen av koldioxid.”

Kraftöverföring vid ultrahöga spänningar har avsevärda fördelar för miljön, då det minskar effektförlusterna och kräver mindre markutnyttjande än konventionell teknik. UHVDC-tekniken är särskilt väl lämpad för stora länder som Kina, där behovet av kraft ligger långt ifrån kraftkällorna.

“Vi är mycket stolta över att vår nya teknik bidrar till ett effektivt energiutnyttjande och en bättre global miljö”, säger Johan Söderström, chef för ABB:s division Power Products i Sverige.

UHVDC är en teknisk utveckling av HVDC, som ABB banade väg för redan för mer än 50 år sedan, och är det största kapacitets- och effektivitetssprånget inom kraftöverföring på 20 år.