ABB har fått en order på ett nytt gruvspel till LKAB i Kiruna

Det nya gruvspelet, tillsammans med modernisering av de sju befintliga gruvspelen i CA-anläggningen, kommer att säkerställa hög och säker produktion i ytterligare minst 20 år.

2014-08-14ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order från LKAB på att leverera ett nytt gruvspel till Kirunagruvan.

Som ett första steg kommer LKAB att installera ett nytt spel, B1, med en option på att inom de närmaste åtta till tio åren modernisera de övriga sju befintliga spelen, B2 - B8, i sin CA-anläggning.

"En gruvspelsleverantör med ett integrerat mekaniskt och elektriskt erbjudande, den lokala närvaron och erfarenhet av projektgenomförande samt den starka serviceorganisationen är huvudskälen till att vi valde ABB för att säkerställa hög och säker produktion", säger Tom Sterner, projektledare på LKAB.

ABB:s leverans omfattar mekanisk utrustning för spelsal och schakt samt el- och styrutrustning. Vidare ingår konstruktion, elinstallation, installationsövervakning, byggledning samt idriftsättning.

CA-anläggningen, som är pulsådern i LKAB:s produktionsflöde, lyfter malmen från etagenivå (898 meter) upp till marknivå, och syftet med investeringen är att uppnå en hög och säker produktion i anläggningen under ytterligare minst 20 år.

ABB har en lång tradition av samarbete med LKAB som går tillbaka till mer än 60 år. Det första spelet levererades till LKAB 1948. ABB har hittills levererat alla 12 produktionsspel till Kirunagruvan, varav fem för etagenivå och sju för CA-anläggningen.

"Vi är stolta över att blivit utvalda av LKAB tack vare vår kunskap inom kompletta gruvspelsleveranser och det långsiktiga goda samarbetet vi haft mellan LKAB och ABB genom åren", säger Andreas Malmport, chef för ABB:s Global Industrial Segment Underground Mining. "Nu är det upp till oss att bevisa fördelarna med ABB:s ledande teknik att bygga in högsta produktivitet och säkerhet i vår leverans till LKAB."

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Process Automation
Andreas Malmport