ABB har fått order på nytt system för styrning och kontroll av papperskvalitet

Kvalitetsstyrsystemet ska integreras i befintlig operatörsmiljö på SCA Ortvikens LWC4.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning på modernisering av kvalitetsstyrsystem för SCA Ortvikens produktionslinje LWC4. I beställningen ingår en rad nya funktioner och mätramar för kvalitetssäkring av papperet samt integration i befintlig operatörsmiljö. Moderniseringen är det sista steget i att integrera all styrning i en enda operatörsmiljö på produktionslinjen.

Det nya kvalitetsstyrsystemet, System 800xA QCS med 6 operatörsstationer, kommer att integreras i en virtualiserad server och i den befintliga operatörsmiljön för DCS och drivsystem. SCA Ortviken är en av de första med ABB:s teknik för virtualisering av just operatörsstationer, en teknik som ger minskat systemunderhåll och lägre energiförbrukning då färre hårdvaror behövs för att lösa samma uppgift som tidigare krävde en dator per operatörsplats.

I beställningen ingår även utbyte av de tre äldre mätramarna till Network Platform med senaste teknik såsom fukthaltsmätaren HPIR och optisk tjockleksmätare "Optical Caliper". Multivariat styrning (MCD) används för profilstyrning av papperet för att möjliggöra styrning utifrån de viktigaste pappersegenskaperna.

Idrifttagning av systemet kommer att ske i slutet på maj.

SCA Ortviken är ett av Sveriges största pappersbruk med fyra pappersmaskiner och producerar 510.000 ton LWC per år och 380.000 ton obestruket papper per år.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef