ABB har tagit hem en gruvorder värd 24 miljoner dollar från Xstrata Zinc i Australien

Nytt gruvspel kommer att öka produktionstakten i gruva med en av världens största zinkfyndigheter

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning värd 24 miljoner dollar omfattande en komplett gruvspelslösning till gruvan George Fisher Mine (GFM), ägd av Xstrata Zinc, nära Mount Isa i nordvästra Queensland, Australien. Gruvspelet som är av friktionstyp, en ABB- specialitet, ska transportera zinkmalm från 1 140 meters djup till anrikning på marknivån. Det bidrar till att öka produktionen vid gruvan med 30 procent per år från 2013. Ordern bokades i tredje kvartalet 2011.

Xstrata Zinc har enorma malmtillgångar i och nära Mount Isa, både rika koppartillgångar och världens största zinkfyndighet. Den inkluderar GFM-gruvan med ca 600 miljoner ton zinkmalm och 36 miljoner ton utvinningsbar zinkmetall. Förutom att öka produktionskapaciteten i gruvan säkerställer ABB:s integrerade gruvspelslösning högsta nivå av driftsäkerhet och säkerhet.

”ABB har stor gruvkompetens och erfarenhet och vi tog hem ordern tack vare vår unika position som totalleverantör av kompletta gruvspel, säger Andreas Malmport, chef för ABB:s svenska gruvenhet. ”Tidigare i år tog vi hem en order på ett nytt gruvspel till en av Xstratas koppargruvor i Australien. Samarbetet med Xtrata i Mount Isa startade för 50 år sedan då vi levererade det då största gruvspelssystemet i Australien. Anläggningen är fortfarande i full produktion.”

ABB ska konstruera, leverera och driftsätta all elektrisk och mekanisk utrustning till ett nytt markmonterat gruvspelssystem. Med en hastighet av nära 60 km/tim (16 meter per sekund) kommer gruvspelet att transportera 600 ton malm i timmen från ca. 1140 meters djup med hjälp av en 4000 kW synkronmotor som varvtalsstyrs av en högpresterande energieffektiv strömriktare typ ACS 6000.

ABB konstruerar och levererar också skippar med inspektionsplattform, tömningsanordningar och toppskivor. Hela anläggningen styrs och övervakas av ABB:s styrsystem 800xA AC800M. Leveransen planeras vara slutförd under andra halvåret 2013.

Maximal driftsäkerhet hos gruvspel är avgörande för en ekonomiskt och säkerhetsmässigt framgångsrik gruvdrift. ABB:s beprövade underhålls- och livscykelservice samt erfarenhet från mer än 600 levererade gruvspelssystem över hela världen, var viktiga faktorer för att säkra detta kontrakt. Gruvspel utgör en mycket viktig produktionslänk i underjordiska gruvor med sina högt ställda krav på säkerhet, tillförlitlighet och effektivitet.

Med huvudkontor i Madrid, Spanien, är Xstrata Zinc en av världens största zinkproducenter och en av affärsenheterna för råvaror inom den globalt diversifierade gruvkoncernen Xstrata plc. Xstrata bedriver zinkproduktion och exploateringsverksamhet i Australien, Kanada, Tyskland, Peru, Spanien och Storbritannien.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Process Automation:                               ABB Sverige:
Andreas Malmport, affärsområdeschef                Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-34 03 16                                              Tel: 021-32 32 32
andreas.malmport@se.abb.com                         press@se.abb.com