ABB har tilldelats ett samarbetsavtal för MES, som ska stötta Sappis digitala transformation över hela produktionsflottan

ABB Ability™ Manufacturing Execution System för massa och pappersindustri ska implementeras i Sappis produktionsanläggningar över hela världen

ABB har valts ut av Sappi Limited för att stödja ett stort digitalt transformationsprojekt som gäller alla deras anläggningar i Europa, Nordamerika och Sydafrika.

Utrullningen av ABB:s Ability™ Manufacturing Execution System (MES) för massa och papper kommer att vara en central del i den digitala omvandlingen av Sappis alla produktionsanläggningar. Projektet har börjat och kommer att sträcka sig över flera år.

Implementeringen av ABB Ability™ MES, speciellt utformad för massa- och pappersprocessoptimering, kommer att möjliggöra förbättring av Sappis totala Overall Equipment Efficiency (OEE) genom optimerad produktionsplanering och genomförande. Projektmål inkluderar också bättre utnyttjande av material och lager, minskade produktionskostnader och ägande, och minskad miljöpåverkan genom att öka dess hållbarhetsprestanda.

Sappis egna IT-team kommer att kunna distribuera lösningarna antingen i samarbete med ABB eller oberoende i vissa fall, för att maximera användarens acceptans och support. Detta gör det också möjligt för Sappi att bidra till den fortsatta utvecklingen av sin MES-plattform.

"För Sappi är detta ett viktigt globalt IT-initiativ som kommer att driva anpassningen till vår Thrive25-vision genom att införa toppmoderna system som gör att Sappi kan blomstra när framtiden utvecklas", säger Jeff Wright, projektledare och CIO för Sappi i Nordamerika. "Vi samarbetar med ABB på grund av deras demonstrerade engagemang för massa- och pappersindustrin, deras beprövade tekniska lösningar och globala team, liksom deras tydliga strategier för framtida investeringar och förbättringar av MES-lösningar."

"ABB:s engagemang för ett samarbetspartnerskap med Sappi, som stöttar vår önskan att utveckla vår operativa prestanda inte bara under detta fleråriga genomförande utan även därefter, var också nyckeln till vårt beslut att välja ABB."

"Vi är glada att kunna stödja Sappi i deras digitala transformationsresa som hjälper dem förverkliga sina operativa mål", säger Steve St. Jarre, Global Business Development Manager på ABB. ”Vårt MES-system kommer att ge transparens genom hela värdekedjan och inkluderar optimering av materialflödet i massafabrikerna. Vi är stolta över att vara Sappis utvalda partner och att tillhandahålla den spårbarhet som krävs för att Sappi ska kunna producera rätt kvantitet och kvalitet för alla sina produkter till lägsta kostnad för optimerad drift. ”

ABB arbetar i mer än 50 länder för att tillhandahålla sin omfattande portfölj av integrerade digitala lösningar, automation- och elektrifieringssystem, branschfokuserade produkter samt tjänster för att hjälpa kunder att optimera alla faser av papperstillverkningsprocessen. Företaget verkar inom förpacknings-, pappers-, mjukpappers- och massaområden för att förbättra tillgänglighet, prestanda, kostnad och kvalitet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 3 juni 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson