ABB hjälper nytt järnmalmsgruvbolagatt uppnå högsta produktivitet och energieffektivitet

Elektrifierings- och automationslösningar till Northland Resources gruva i Norrland

2012-07-05 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem två order på elektrifierings- och automationsutrustning som ska hjälpa den svenska järnmalmsproducenten Northland Resources att uppnå högsta möjliga energieffektivitet i sitt nya anrikningsverk i Norrland. Båda beställningarna mottogs i mars 2012.

Det nyligen etablerade Kaunisvaaragruvan ligger cirka 100 kilometer norr om polcirkeln, nära den finska gränsen. När anläggningen är i full drift ska anrikningsverket vid gruvan producera fem miljoner ton höggradig järnmalm per år för vidare användning i järn- och ståltillverkning.

ABB ska leverera en rad lösningar för elektrifiering och automation till anrikningsverket samt till utvinningen i dagbrottsgruvan där malmen hämtas. Den första ordern erhölls direkt av Northland Resources och omfattar prefabricerade containerställverk och fiberoptiskt nätverk för hela anläggningen. Den andra ordern beställdes av Metso och omfattar det kompletta el- och styrpaketet till det nya anrikningsverket.

ABB:s elektrifierings- och automationslösningar kommer att hjälpa Northland Resources att uppnå optimala driftsförhållanden till lägsta energikostnad. Projektet inkluderar nio containerställverk med inbyggda mellan- och lågspänningsställverk, varvtalsreglerade drivsystem och motorgrupper, integrerade med ett processautomationssystem för hela anläggningen där man använder ABB:s Extended Automation System 800xA. ABB:s leverans innefattar också fiberoptisk kabel för nätverksutrustning, kabeldragning, installationsmaterial, ingenjörstjänster, driftsättning, installationsövervakning och projektledning.

”ABB:s breda erfarenhet från gruvindustrin, goda projektresurser samt heltäckande kraft- och automationsteknik kommer att bidra till högsta produktivitet och effektivitet från dag ett i den här nya gruvan”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation.

Produktionsstart är planerad till november 2012. Den extremt snäva tidsplanen i det här projektet är unik; ABB:s förmåga till punktliga leveranser såväl som företagets starka ställning på den skandinaviska marknaden bidrog till att ta hem detta projekt.

Dessa order föregås av en order 2011 på ett ”dual pinion” (2x 5800 kW) lågvarvigt drivsystem för kvarnanläggningen, bestående av spänningstransformatorer, en frekvensomriktare ACS6000 och synkronmotorer. Den sofistikerade ”dual pinion” drivsystemlösningen, med inneboende varvtalsreglering, ger ökad tillgänglighet och effektivitet i malningsprocessen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Process Automation
Kjell Svahn