ABB hjälper till att minska koldioxidutsläppen från fjärrvärme nära UNESCO:s världsarvsområde i Danmark

• ABB kommer att leverera integrerad elektrisk infrastruktur till ett havsvattenvärmepumpsystem, som kommer att  leverera grön värme till över 100 000 invånare i den danska hamnstaden Esbjerg
  • ABB:s teknik kommer att säkerställa tillförlitlig förnybar kraftförsörjning, värmeproduktion och distribution för anläggningen
  • Ett nyutvecklat 50 MW värmepumpsystem kommer att använda förnybar energi från vindkraftsparker och utvinna värmen från havsvatten, samt ersätta den koldrivna lösningen som en del av Danmarks mål att minska utsläppen med 70 procent till år 2030

Stadsområden står för över 70 procent av världens koldioxidutsläpp där uppvärmning och kyla står för den största andelen av energiförbrukningen. Att leverera hållbar och prisvärd uppvärmning samt kyla till städer är en prioritet i kampen mot klimatförändringarna.

ABB kommer att leverera ett komplett erbjudande av el-, instrument- och kontrollpaket (EIC), motorer och frekvensomriktare för värmepumpens kraftpaket. Detta kommer således att bli världens största havsvattenvärmepumpsystem baserat på koldioxid som köldmedium. Då Esbjerg är belägen mitt emot UNESCO:s världsarvsområde Vadehavet var ett noggrant val av rätt pump avgörande. Havsvattenvärmepumpsystemet på 50 MW från MAN Energy Solutions, en långvarig kund till ABB, omvandlar elektrisk energi till termisk energi och använder toxikologiskt säker koldioxid som köldmedium under hela systemcykeln.

"Med grundstenen lagd för en flexibel och hållbar fjärrvärmeproduktion är vår vision att fortsätta skapa gröna kvalitetsalternativ inom förnybar elproduktion", säger Christian Udby Olesen, vd på DIN Forsyning.

För att kunna uppnå strategin till år 2030 med att kunna bedriva en 100 procent fossilfri värmeproduktion utvecklar DIN Forsyning en ny hybrid för förnybar fjärrvärmeanläggning. Detta för att ersätta den värme som för närvarande levereras av Esbjergs anläggning för koleldad kraftvärme (CHP)

För att kraftvärmeverket – som producerar ungefär hälften av all fjärrvärme till Esbjerg – ska kunna avvecklas i april år 2023 behövde DIN Forsyning vara redo med alternativa värmekällor för fjärrvärmen för att minska den primära energiförbrukningen med 50 procent och generera energi med låga utsläpp med hjälp av värmepumparna.

ABB:s teknik kommer att bidra till att ersätta det koleldade kraftverket som den huvudsakliga värmekällan för staden Esbjerg och på så sätt komma närmare målet att minska koldioxidutsläppen i staden. Tekniken kommer också att sättas in för att säkerställa att hela värmenätet kan drivas av förnybar energi som distribueras till anläggningen genom anslutningar till havsbaserade vindkraftverk i Nordsjön. Dessutom kommer ABB att leverera mellanspänningsfrekvensomriktare, motorer samt el- och styrsystemslösningar för att stödja systemets höga effektivitet och noggrann styrning av denna massiva värmepump.

Christian Udby Olesen tillade, "Fjärrvärme är en viktig del av Esbjerg stads ambition att bli en koldioxidneutral kommun till år 2030. Tekniken hos partners som ABB är avgörande för vår förmåga att revolutionera framtiden för fjärrvärme baserad på nya gröna lösningar. Vi tror att detta tillvägagångssätt kommer att ge genklang både i Danmark och resten av världen.”

"På ABB integrerar vi hållbarhet i allt vi gör för att möjliggöra en energieffektiv verksamhet med låga koldioxidutsläpp och stödja utvecklingen av nya och förnybara energimodeller. Att genom detta projekt transformera det globala fjärrvärmesystemet och tillhandahålla en grönare lösning för invånarna i Esbjerg är särskilt spännande för oss”, tillägger Per Erik Holsten, Head of Energy Industries for Northern Europe på ABB.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Process Automation: ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin och turboladdning. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 8 november 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson