ABB i Ludvika inviger världens största provhall för högspänd likström

På måndagen invigdes en helt ny provhall för ultrahöga spänningsprov vid ABB i Ludvika. Den över 40 meter höga anläggningen, som rankas bland de största och mest avancerade i världen, har en unik konstruktion och är anpassad för provning av elkraftprodukter vid extremt höga spänningsnivåer. Invigningsfestligheterna där bland andra ABB Sveriges vd Sten Jakobsson högtidstalade sträckte sig över en stor del av dagen där både inbjudna gäster och medarbetare fick möjlighet att bekanta sig med ABB i Ludvikas nya stolthet. ”Den nya provhallen är mycket viktig för ABB. Här kan vi både utveckla och leveransprova stora högspänningsgenomföringar och ventiler, och på så sätt ligga i framkant i vårt erbjudande till kunder runt om i världen”, säger Johan Söderström, platschef för ABB i Ludvika. Det första spadtaget för den nya provhallen togs den 15 januari 2008 och det egentliga startskottet var den order från State Grid Corporation of China, värd 440 miljoner dollar, som ABB tog hem några månader tidigare. Beställningen gäller ny kraftteknik för en 200 mil lång UHVDC-länk mellan vattenkraftverket Xiangjiaba i västra Kina och Shanghai med spänningsnivån 800 kV. UHVDC eller ultrahögspänd likström är ett tekniksprång där ABB positionerar sig på högre spänningsnivåer än någonsin tidigare. Tekniken gör det möjligt att överföra allt större kraftmängder över långa avstånd med mycket låga energiförluster. Kraftöverföringen med UHVDC-teknik är därför särskilt lämpad för vidsträckta länder och för förnybara energikällor, exempelvis vattenkraft, som ofta ligger långt ifrån de områden där elkraftbehovet är som störst. De genomföringar och ventiler som ingår i UHVDC-systemen kräver mer avancerade provningsresurser än tidigare och det är anledningen till upprättandet av den nya provhallen och dess mycket speciella konstruktion. I korthet består byggnaden av ett yttre skal och en inre skärmad bur. Buren är elektriskt isolerad från den yttre delen av hallen och jordad långt nere i berggrunden. Den nya testanläggningen gör det möjligt att prova genomföringar och likriktarenheter för de ultrahöga spänningsnivåerna 2 000 kilovolt likspänning och 1 700 kilovolt växelspänning. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. Fakta om provhallen: Längd: 65 m Bredd: 43 m Höjd: 43 m Yta: 2400 kvadratmeter Byggtid: 11 månader Antalet nedlagda arbetstimmar: 60 000 timmar Bortforslad mängd jord för fundamentet: 15 000 kubikmeter Vikt på armeringen: 380 ton Betong i fundamentet: 3 800 kubikmeter Vikt på stommen: 1 000 ton Stora maskiner som använts: De fem största saxliftarna som finns i Norden användes några veckor under byggtiden.