ABB i Ludvika tar hem kraftorder i Afrika värd 107 miljoner dollar

Upprustning höjer livslängden på energieffektiv HVDC-länk och stärker nättillförlitligheten

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 107 miljoner dollar från Société Nationale d’Électricité (SNEL), det statliga energibolaget i Kongo, för att uppgradera viktig teknik i ett av världens längsta kraftöverföringssystem. Kontraktet undertecknades i det fjärde kvartalet 2009. ABB ska rusta upp stationerna som omvandlar växelström till likström och tillbaka igen i den 560 megawatt starka kraftlänken Inga-Kolwezi. Länken, som är 1 700 kilometer lång, byggdes av ABB 1982 och var då världens längsta kraftledning. Länken använder HVDC-teknik (överföring av högspänd likström) för att transportera elkraft från Inga Falls kraftstation, vid Kongofloden, till gruvdistriktet Katanga i sydöstra delen av landet. Länken möjliggör också export av överskottskraft till de så kallade African Power Pool-länderna i södra Afrika. ABB kommer att ansvara för att konstruera och bygga systemet samt för leverans och installation av nya tyristorventiler, högspänningsutrustning samt ABB:s styr- och kontrollsystem MACH2. Projektet beräknas levereras 2013. ”Den här upprustningen kommer att stärka tillförlitligheten i nätet och säkerställa effektiv överföring av vattenkraft i regionen”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi är glada att få bidra till utvecklingen av kraftinfrastrukturen i landet. Projektet är dessutom i linje med ABB:s engagemang för ökad användning av förnybar energi.” ABB i Ludvika står för systemlösningen, inklusive design och styr- och övervakningssystemet MACH2, samt högspänningsutrustningen. ”Vi är glada över att med vår världsledande teknik kunna bidra till att utveckla och stärka kraftöverföringen från förnybara energikällor i landet”, säger Per Haugland, chef för ABB:s globala verksamhet Grid Systems, som ingår i divisionen Power Systems. ABB var pionjär inom HVDC-tekniken för mer än 50 år sedan och har stor erfarenhet av nya installationer såväl som upprustningar och uppgraderingar. ABB är fortsatt global ledare inom denna högeffektiva teknik, med mer än 70 levererade HVDC-projekt runt om i världen med en sammanlagd överföringskapacitet på mer än 60 000 megawatt. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.