ABB i Ludvika tar hem transformatororder värd 140 miljoner dollar i Kina

Transformatorer ska bidra till effektiv överföring av stora mängder elkraft. En av de största transformatororderna för ABB Sverige någonsin.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd cirka 140 miljoner dollar för att leverera transformatorer till State Grid Corporation of China (SGCC) för en högspänningsöverföring som ska stärka det kinesiska elnätet och hjälpa till att möta det ökande behovet i Shandong-regionen på Kinas östkust. Ordern bokades i det första kvartalet.

Kraftlänken kommer att överföra 4 000 megawatt el med 660 kilvolts spänning över 1 350 kilometer, från Ningxiaprovinsen till Shandong, Kinas näst mest tätbefolkade provins. Detta är en del av Kinas initiativ att utveckla energirika regioner och överföra elkraft från regioner med överflöd till områden med hög efterfrågan.

Överföringen kommer att använda högspänd likströmsteknik (HVDC) för att optimera överföringseffektiviteten. ABB:s transformatorer ska användas i de stationer som konverterar elkraften till likström för överföring och tillbaka till växelström för distribution och kommer att levereras i samarbete med lokala kinesiska partners.

Varje transformator är extremt stor och väger över 500 ton. Detta innebär utmaningar som hanteras genom tekniska lösningar. Till exempel krymper man vidden på transformatorerna till Ningxiastationen som ligger i ett avlägset och bergigt område, så de kan transporteras med tåg.

”Dessa specialanpassade transformatorer kommer att möjliggöra effektiv överföring av stora mängder elkraft över långa avstånd med minimala förluster”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products.

”Vi är mycket stolta över att vår transformatorteknik bidrar till ett effektivt energiutnyttjande i det snabbt växande kraftöverföringsnätet i Kina”, säger Johan Söderström, chef för ABB:s division Power Products i Sverige.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.