ABB i ramavtal med Vattenfall om snabbladdningsstationer för elbilar

Planer finns för ett nätverk av upp till tio stationer i Stockholmsområdet innan årsskiftet

2014-09-25 – ABB Sverige och Vattenfall AB har tecknat ramavtal för leverans av DC snabbladdningsstationer för Vattenfalls satsning på ett nätverk av snabbladdare i Stockholmsområdet. Avtalet tecknades i maj 2014 och de tre första snabbladdarna invigdes den 12 september och finns i Zinkensdamm, Gärdet och Solna.

ABB har levererat DC snabbladdningsstationer av typen TERRA 53 som är en multistandard DC snabbladdningsstation. Dessa kombinerar industristandard med snabbladdningsteknologi för att stödja alla nuvarande och kommande generationers fordon. Snabbladdningsstationerna har en effekt på 50kW  med tre ladduttag som stöder både CCS, CHAdeMO och AC-laddning.

”Vid vårt val av teknik satte vi stor vikt vid driftsäkerhet. Efter utvärdering ansåg vi att ABB kunde leverera högst kvalitet, där även deras enkla användargränssnitt spelade roll”, säger Carl Oscar Sandin, Affärsutvecklare eldrivna transporter, Vattenfall.

Snabbladdarna är anpassade för nordiskt klimat  och är uppbyggda i moduler om vardera 10kW för god tillgänglighet. De levereras med internetbaserade uppkopplingstjänster vilket gör det möjligt att koppla ihop laddarna med andra typer av mjukvarusystem som till exempel ”back office-system”, betalningsplattformer eller smart gridsystem. Fjärrstyrd service och uppgradering av laddarna är ett exempel på vad som ingår.

”Vi på ABB arbetar sedan många år med att erbjuda tekniska lösningar för ett hållbart samhälle. Vi har bland annat produkter och system för laddning av elbilar. Det känns jättebra att Vattenfall satsar på nätverk av snabbladdare och att vi på ABB är en del av detta”, säger Jenny Miltell, produktchef för ABB:s laddstolpar till elbilar.

ABB har en bred portfölj av snabbladdare, som alla har de ladduttag som idag gäller som standard på marknaden. De finns på 20 kW och 50 kW så kunderna kan välja den effekt och därmed laddhastighet som passar just deras behov. Laddstationerna är uppkopplade och driftövervakas på distans av vårt Network Operation Center, vilket möjliggör en hög tillgänglighet och tillförlitlighet.

Sedan 2010 har ABB installerat cirka 1 700 snabbladdningsstationer över hela världen och är marknadsledande på detta område.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Kjell Carlsson, försäljningsingenjör